Hoi allemaal!
Gister deze oude mountainbike gekocht via Marktplaats! Voornamelijk voor onderdelen (rekje, stuur, wielen, en Deore LX derailleur, shifters, handvatten, spatbord achter), die ik mogelijk kon gebruiken bij mijn toekomstige mountainbike toerfiets. Hij kostte 15 euro.
Natuurlijk heb ik er een stukje op gereden, en wow wat zit hij lekker! Hij fietst verder matig, want bijna de hele aandrijflijn is aan vervanging toe (valt te verwachten voor 15 euro
).
De fiets was helemaal zwart geverfd, dus het was niet helemaal duidelijk wat voor fiets het precies was. Maar zoals ik vermoedde (en op hoopte) was het een Terrago (van om en nabij 1992).
Hoe de staat is van het frame kan ik niet precies zeggen (lijkt prima tot nu toe), daarvoor ga ik hem in zijn geheel nog schuren.
- Na het schuren
Eigenlijk is het een veel te grote maat (ong 57cm), maar ik zit er ondanks dat erg lekker op. To the point: als het frame oké is dan wil ik deze langzaam ombouwen tot toerfiets!
Een overzichtje van wat nodig heb om hem op te knappen
- Casette (20 euro)
- Ketting (15 euro)
- Crankstel (25 euro)
- Trapas (15 euro) (hoeft waarschijnlijk niet persee, maar dan is dat sowieso goed)
- Derailleur voor (15 euro)
- Achterderailleur wieltjes (8 euro)
- Een zooitje kabals (15 euro)
- Achterrek (50 euro) (niet tevreden met degene die er nu op zit)
- Spatbord (10 euro)
- Standaard (15 euro)
- Banden (40 euro)
- Divers gereedschap (40 euro)
TOTAAL: 268 euro
(283 inclusief fiets)
Ik heb niet uitgebreid gezocht naar de prijzen, en het zal ongetwijfeld een optimistische schatting zijn. Het zal zo kunnen dat de kosten een stuk hoger uitvallen. Dat is verder niet echt een probleem, want het budget is 500 a 600 euro. Al met al moet er na de investeringen een zo goed als nieuwe fiets staan.
Bovenop de kosten hierboven komen nog de kosten voor verf, want ik ben van plan om het frame op te kikkeren met een leuke kleur. Poedercoaten heb ik ook naar gekeken, want het geeft een veel duurzamere verflaag. Toch ga ik het zelf doen, omdat ik dat gewoon veel leuker vind! Als de verflaag na een paar jaar eventueel al weer op is, dan verf ik hem gewoon opnieuw met alle plezier van dien.
Benieuwd wat jullie hier van vinden! Snap het als er mensen zijn die denken "waar begin je aan".