door
cyclos » za 15 jan, 2022 09:40
hoogframe schreef: ↑za 15 jan, 2022 08:13
wauw!
ik sluit me aan bij de vorige twee sprekers
was de blauwe terrago in een maat groter misschien niet fijn vanwege de stuurhoogte? je vond misschien niet je (vrij diepe/ sportieve) zit? (voor zo ver ik weet heeft het latere model nagenoeg dezelfde geometrie. het latere model heeft zowel zitbuis/zadelpen als voorvork/stuurpen in 1/8 inch dikkere maat. da's zeker bij een grotere maat fiets/berijd(st)er fijn want stijver frame en iets sterkere zadelpen.)
op zo'n crankstel met BDC 110/74 past als binnenste kettingblad als kleinste een 24
.
Ja, dank dank!
Die blauwe was framemaat 61 cm maar had wel een veel vlakkere 6 graden stuurpen. Diep zitten was denk ik niet het probleem. Kan het zijn dat die blauwe uitvoering in alu was? Het is al weer 16 jaar geleden.
Ik ben me erg bewust van hoe ik mijn fietsen moet afstellen. Ik heb al jaren een Snel 'randonneur' fiets hier staan als hobby project en ik krijg hem niet lekker rijdend. Alle maten precies van je wel lekker rijdende racefiets (mag ook wel voor het geld dat die koste) overgenomen en het werkt niet. Rarara, vorksprong en naloop zijn moeilijk na te meten en de een is een soepel 531 frame en de ander een simpeler buizen frame. Daar zit volgens mij ergens het probleem.
Al met al zal bij het zoeken naar een bruikbare fiets een testrondje een goed idee zijn. Zo maar blind vertrouwen in de reputatie van een fiets/frame blijft tricky.
Ja klopt van die 24 tanden. Na onze wereldreis in 1999 nooit meer behoefte gehad aan een lichter verzet. Je zou met zo'n steek voor dus nog naar 24 tands kunnen (misschien nog aan de voorderailleur moeten prutsen?) en achter kan het vast ook nog wel een paar tandjes groter.
Als ik zelf van scrap zou moeten beginnen, zou ik een 1 x 11 Microshift groepje monteren.