Fedor schreef: ↑di 21 dec, 2021 18:16
Poppink schreef: ↑di 21 dec, 2021 14:08
Bovenstaande geldt toch ook voor het 'hand made' van de Koga World Traveller?
Op die WT-S van mij staat het iig niet meer (net gecheckt).
Of het moet ergens onder de aangekoekte blubber verborgen zitten
Op de mijne staat het nog wel, net als op een heel aantal andere modellen van Koga en andere merken. Maar dat heeft weinig met maatwerk te maken en alles met dat het leuk klinkt dat iets niet door een robot in elkaar gezet is. Dat dat dan weer meestal op de fiets als geheel slaat en veel minder vaak op het frame is een marketingtechnisch detail.
En een maatframe is leuk, maar zoals al gezegd voor de meeste mensen totaal niet van belang. Ik heb zelf drie maatframes, waarvan twee omdat ik ze zelf heb gebouwd en een omdat een Casati mijn droomracer was en maatwerk bij de Marte in zat. Een confectie frame had me echter net zo goed gepast en was met de juiste onderdelen perfect op maat te maken.
Wat Santos (en Koga in mindere mate) doet is mensen keuzes geven en dat verkoopt gewoon goed omdat het een illusie van individualiteit geeft. Het is jouw individuele fiets en niemand anders heeft net zo een, dat idee. Rose deed dit tig jaar terug ook al en dat verkocht ook als een tierelier. Dat het natuurlijk maar beperkt zo is (je bouwt tenslotte niet alles volledig custom op, maar hebt een beperkt aantal mogelijkheden) is voor de kopers niet zo van belang.
Maar goed, ik snap prima dat Santos stopt met de derailleurs als die slecht leverbaar zijn en maar een klein percentage van de verkoop zijn. Sneu voor de derailleur liefhebbers, maar als ze BYO hanteren voor derailleurs dan zullen hun frames daar standaard de mogelijkheid voor hebben en dan kun je altijd nog ombouwen als je de Rohloff toch niets vindt.