Ik heb een Edge 830, grotendeels naar goede tevredenheid. Het helpt ook dat ik de oude GPSMap 60 (uit 2007) gewend ben. De interface werkt in grote lijnen op dezelfde manier en ik kan dezelfde handigheidjes toepassen, bv vlaggetjes zetten voor mijn ad-hoc routes. Eenmaal gewend werkt de interface van de Garmin veel directer en meer to-the-point dan veel smartphone navigatie app interfaces.
Ik denk dat ik het met jou eens ben dat ik liever knoppen had gewild, maar ik ben een beetje bang dat er ook daadwerkelijk minder features op de 530 dan op de 830 zitten. Wat ik trouwens nog niet voor elkaar heb is die 8km rondetijden uit zien te krijgen. Volslagen nutteloze notificatie, en teveel notificaties heb ik sowieso al in mijn hele digitale leven.
De accu is dacht ik gelezen te hebben 3,7V/600mAh.
Twee algemene tips om de levensduur van de interne accu (flink) te verlengen:
1. bewaar het apparaat met een lading van 75% of minder. Zeker 100% langere tijd wegleggen is funest voor de accu. Je kan wel prima je apparaat 100% opladen en 'm dan meteen gebruiken, zoals vlak voor een fietstocht. Het gaat er om dat ie achteruit gaat als ie lange tijd op 100% geladen is. Zorg er ook voor dat ie niet met minder dan ca. 25% lange tijd wordt weggelegt.
2. als het kan, laad 'm dan langzaam op. Ik heb hier een oud USB ladertje thuis liggen die maar 400mA levert, itt de 1A of 2A van de meeste telefoonladers. Prima om m'n Edge thuis in de nacht voor een rit mee op te laden (en idem nuttig voor bv mijn fietslampjes en mijn oortelefoon). Ik neem deze lader overigens niet mee, dus onderweg laad ik altijd snel, maar als je thuis je apparaat langzaam oplaadt, wat je ws het vaakst doet, zal dat waarschijnlijk wel schelen in levensduur.
Ik heb hier meerdere apparaten met 18650 cellen waarmee ik wat zorg besteed voor de levensduur, die nu al 8 jaar oud zijn en nog vrij OK zijn, en ik vermoed prima de 10 jaar gaan halen. Dat zal ook grofweg de verwachte levensduur zijn van mijn Edge.