Fedor schreef: ↑ma 25 okt, 2021 15:21
Nou ben ik wel heel benieuwd welke problemen je hebt met de Specialized. Het zijn mooie fietsen (en er zit een goede dealer in mijn buurt) en ik denk er aan om een gravelbike voor er bij te kopen. Wordt het dan een "goedkopere" met derailleur (naast mijn huidige trekkingbike) of toch diep(er) in de buidel tasten (of mijn huidige fiets inruilen en heel dik bijbetalen) voor een Rohloff-fiets?
Eerste wereld problemen, maar toch.
Bij aflevering waren de derailleurs niet afgesteld waardoor schakelen zeer matig ging. Wat afstellen en dan werkt het schakelen wel (Shimano schakelt meestal wel, dat is bij mijn Campa fiets wel anders), maar mooi lopen doet het eigenlijk niet (t.o.v. bijvoorbeeld mijn Campagnolo racer of Rohloff trekking fiets).
Ik heb net de cassette gewisseld en weer is die afstelling niet lekker en loop ik me daar aan te ergeren. Waar ik ook niet tevreden mee ben is dat ik na dik 2000 kilometer onder zomerse omstandigheden zowel een ketting als een cassette nodig heb (de nieuwe ketting wilde al niet meer op de oude cassette blijven liggen). Mijn FM gaf aan dat hij zelfs elke 1000 kilometer een ketting wisselde.
Als ik de Diverge vervolgens het zand in stuur dan piept en kraakt het alsof het een fiets van de Gamma is. Ik denk dat het carbon frame met een kachelpijp als downtube dat geluid behoorlijk versterkt. Met deze kennis had ik misschien beter een alu versie gekocht en vele euro's uitgespaard. Dit kraken schijnt minder te zijn als je wax in plaats van olie gebruikt op de ketting, maar mijn ervaring met wax is dat het prima werkt, maar alleen als het mooie droge omstandigheden zijn. Bovendien is mijn ervaring dat de aandrijflijn er niet geruislozer van wordt, terwijl ik die met olie al zo luidruchtig vind, dus wil ik eigenlijk helemaal geen wax.
Verder lopen de schijfremmen vaker wel dan niet aan, doordat de GRX groep de Shimano race remmen gebruikt, die eigenlijk te weinig clearance hebben voor ongeveer alle omstandigheden behalve zonnig, warm en asfalt. Santos kiest daarom wellicht voor MTB remmen.
Dit soort ergernisjes kan ik van mijn volbloed Italiaanse racer wel hebben (Italiaans karakter...), maar bij mijn gravelbike erger ik me er geel en groen aan. En als ik ga fietsen om te ontspannen, dan is het laatste wat ik wil me ergeren aan het materiaal.
Misschien ter compensatie, die Diverge is wel echt een technologisch hoogstandje hoor. Hoe licht dat frame kan zijn, hoe ze daar dan ook nog een SWAT ruimte in maken en zo ongeveer alle denkbare nokjes, echt knap werk. En die future shock, gecompliceerd, kan zeker ook weer kapot, maar het draagt zonder enige twijfel bij aan het comfort. En hij rijdt ook echt super, je kunt er heel veel terrein mee baas en op de weg loopt het als een dolle. Oftewel, ik denk dat Specialized echt een fantastisch apparaat heeft afgeleverd, alleen is het met mijn kennis nu, na een jaartje gravel rijden (ook top, heerlijk van het asfalt de natuur en de bergen in, weg van het verkeer), voor mij niet de best passende fiets. Ach, ik ben soms ook gewoon een verwend nest!