Daar had ik ook al aan gedacht maar ik heb niet het idee dat het daaraan ligt. Ik heb vaker probleemloos gefietst met warme dagen. Draag ook nog steeds dezelfde broeken dus dat is het ook niet.
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Daar had ik ook al aan gedacht maar ik heb niet het idee dat het daaraan ligt. Ik heb vaker probleemloos gefietst met warme dagen. Draag ook nog steeds dezelfde broeken dus dat is het ook niet.
Rubber op een versterkte nylon schaal gaat zich niet noemenswaardig aanpassen.
Benieuwd; kun je dit gevoel van 'goed zitten' nader omschrijven? Wat maakte het verschil t.o.v. alle andere zadels die misschien wel goed maar niet fantastisch zaten? Ik heb het gevoel dat mijn zadel behoorlijk goed zit, maar misschien heb ik wel onvoldoende verschillende zadels geprobeerd en doe ik mezelf tekort;-).loknor schreef: ↑di 21 sep, 2021 10:01Mijn eigen dooltocht? Ik heb een paar 100.000km gefietst en ben jaar in jaar uit van zadel naar zadel gezwalkt. Tot ik bij de plaatselijk fietsenboer een bizar dure SMP zadel in de aanbiedingsbak zag. Ding is spijkerhard. Vorm is op zijn zachts gezegd änders". En het zat meteen goed. Na de eerste rit van vier uur? Nog steeds goed. Wedstrijden volle bak? Geen enkel
Ik kreeg na verloop van tijd een dood gevoel en moest dan even uit het zadel... die intervallen werden steeds korter als de rit langer duurde totdat het gewoon niet echt leuk meer was (ritten van 3uur waren gewoon matig tot echt vervelend). Met mijn huidige zadels heb ik totaal geen probleem meer.daiz schreef: ↑di 21 sep, 2021 14:34Benieuwd; kun je dit gevoel van 'goed zitten' nader omschrijven? Wat maakte het verschil t.o.v. alle andere zadels die misschien wel goed maar niet fantastisch zaten? Ik heb het gevoel dat mijn zadel behoorlijk goed zit, maar misschien heb ik wel onvoldoende verschillende zadels geprobeerd en doe ik mezelf tekort;-).
Ja, proefrijden... kan natuurlijk alleen als je een goede verstandhouding hebt met je FM.
Sommige merken bezorgen testzadels aan hun dealers, die deze op hun beurt aan hun klanten kunnen uitlenen. Zo heb ik een SMP zadel twee weken kunnen testen. De dealer in kwestie vroeg 50 euro borg, die ik naderhand terugkreeg. Ik heb uiteraard mijn zadel ook bij deze fietsenmaker gekocht, en niet bij een webshop waar het zadel goedkoper was.
Die SMP zadels hebben de reputatie van één-positie-zadels te zijn. Er is één plaats waar je juist zit.
Ik voel me met het SMP zadel niet beperkt in zitpositie. Omdat het zadel voorgevormd is blijf je wel op dezelfde plaats zitten (terwijl je bvb op een glad lederen Brookszadel voor of achterwaarts kan schuiven). Maar vanaf die plaats kan ik, naargelang hoe ik het stuur vasthoud, meer of minder sportief zitten.
Ja en nee... je schuif niet, maar je kan je bekken gewoon kantelen.
Zoals Nicole aangeeft is dat in de praktijk geen enkel probleem. Overigens heb ik op mijn MTB een vlak Specialized BG zadel (dat concept is namelijk ook een aanrader), maar volgens mij schuif ik daar ook niet op. Blijkbaar schuif ik niet als het zadel goed is.Op mijn racefiets en mijn trekkingfiets met racestuur rij ik met de handen in de beugels, op de remgrepen of bovenop het stuur. Iedere keer is mijn positie op mijn zadel anders.
Ik zweer op de MTB ook al een jaar of tien bij hetzelfde model BG Zadel (de Henge), voor mijn een erg fijn zadel dat veel ruimte laat om goed op de fiets te bewegen. Op mijn toerfiets (MTB geo) werkt het echter wat minder door de meer statische houding. Het gladde van een leren zadel vind ik lastig om aan te wennen, op mijn GB blijf ik vooruit schuiven waardoor ik meer druk op mijn polsen voel (mijn gladde shorts helpen wellicht ook niet). Neus een tikkie omhoog vond mijn lijf weer niet prettig. Benieuwd hoe de SMC Core me op de langere termijn bevalt, ik heb toch de indruk dat je een nieuw zadel wat tijd moet gunnen.
Dat is een ieder geval een aanleiding om het verder te onderzoeken. Ik denk alleen dat het lastig te bepalen is zonder een zadel wat langer te testen (extremen uitgezonderd) en wat meer verschillende zadels te proberen. Het is soms lastig om uit te vogelen of een ongemak komt door het zadel, je lijf, gebrek aan gewenning, de afstelling van je fiets of een combinatie daarvan. Het enige wat dan werkt (voor mij) is dingen één voor één met kleine stappen aan te passen en te proberen, en dat kost tijd. Op de MTB luistert het allemaal wat minder nauw omdat je dynamischer op de fiets zit, op een wegfiets vind ik het vaak wat lastiger.
Ik heb dat ook met de C17 (carved). Blaarvorming op de zitbotjes na een week, nu al twee tours acteert elkaar. Met een goede zeem. En zonder die blaren zit het zadel heerlijk, dat is het stomme.
ik heb het Cambium zadel op mijn woon-werk-Stromer Speed Pedelec gezet. Daar zat het originele, vrij zachte, zadel op.