Als je moet stoppen om de 10, 15 kilometer dan zit het heel erg fout.
Ligt het aan het stuur? Ik zou persoonlijk zo'n SQLab 302 voor geen geld van de wereld op een lange-afstandsfiets willen, maar stoppen om de 10, 15 kilometer? Dan lijkt me dat stuur niet de oorzaak.
Ik zou eerst en vooral naar de houding van de handen kijken en de plaats op het stuur. Handen op schouderbreedte vind ik persoonlijk een goed advies. Wat betreft die houding van de handen is advies geven moeilijk, maar krom je vingers en strek je arm. Dat bestaat er een soort "meest natuurlijke houding" van de hand die geen spanning zet op de pols. Het is geen slecht idee om die houding na te streven als je het stuur vast hebt, op z'n minst als startpunt.
Ook de houding van de armen is in mijn ervaring belangrijk. Rij je "met de ellebogen naar buiten"? Dat gaf vroeger bij mij op langere ritten problemen, meestal in de schouders en nek, maar ook in de handen.
En dan is er zoals al opgemerkt de algemene houding op de fiets. Als die fout is, stijgt het risico op handproblemen. Die houding hangt af van de stand van het zadel, de afstand tussen zadel en stuur en de hoogte van het stuur. De eerste twee parameters zijn - nog steeds in mijn ervaring - de belangrijkste.
Zoals Leon opmerkt, is er nog een derde factor: is je fiets afgesteld op het soort ritten dat je maakt? Ik kan op mijn racefiets 150 kilometer rijden zonder een centje pijn. En dan rijd ik met dezelfde fiets 50 kilometer met mijn vrouw met 18 km/u en krijg ik tintelende handen. Ik vermoed wel dat deze factor minder speelt in jouw geval.
Ligt het aan het stuur? Ik zou persoonlijk zo'n SQLab 302 voor geen geld van de wereld op een lange-afstandsfiets willen, maar stoppen om de 10, 15 kilometer? Dan lijkt me dat stuur niet de oorzaak.
Ik zou eerst en vooral naar de houding van de handen kijken en de plaats op het stuur. Handen op schouderbreedte vind ik persoonlijk een goed advies. Wat betreft die houding van de handen is advies geven moeilijk, maar krom je vingers en strek je arm. Dat bestaat er een soort "meest natuurlijke houding" van de hand die geen spanning zet op de pols. Het is geen slecht idee om die houding na te streven als je het stuur vast hebt, op z'n minst als startpunt.
Ook de houding van de armen is in mijn ervaring belangrijk. Rij je "met de ellebogen naar buiten"? Dat gaf vroeger bij mij op langere ritten problemen, meestal in de schouders en nek, maar ook in de handen.
En dan is er zoals al opgemerkt de algemene houding op de fiets. Als die fout is, stijgt het risico op handproblemen. Die houding hangt af van de stand van het zadel, de afstand tussen zadel en stuur en de hoogte van het stuur. De eerste twee parameters zijn - nog steeds in mijn ervaring - de belangrijkste.
Zoals Leon opmerkt, is er nog een derde factor: is je fiets afgesteld op het soort ritten dat je maakt? Ik kan op mijn racefiets 150 kilometer rijden zonder een centje pijn. En dan rijd ik met dezelfde fiets 50 kilometer met mijn vrouw met 18 km/u en krijg ik tintelende handen. Ik vermoed wel dat deze factor minder speelt in jouw geval.