Cijfers? Cijfers.
De afgelopen weken heb ik eindelijk gelegenheid gehad mijn Forumslader Pro te testen. Forumslader heeft een prachtige bijbehorende app waarop je zeer veel gegevens over het laadproces kunt aflezen.
(Ja er zit een foutje in de Nederlandse vertaling, heb ik gemeld.)
Voor zover ik weet kun je de gegevens niet exporteren, dus het is bij fluctuerende getallen een kwestie van op het oog inschatten wat de gemiddelde waarde is.
Mijn fiets heeft een Son Classic, en 50-559 banden met een omtrek van 2075mm.
Mijn (Android) telefoon is een HTC U11 met 2560x1440 LCD-scherm. De helderheid stond op automatisch aanpassen.
De telefoon stond in vliegtuigmodus, met bluetooth aan zodat de app functioneert. Naast de Forumslader-app had ik Osmand draaien, die aan het routeren was.
Dit is het vermogen dat de Forumslader op mijn fiets genereert:
2,5 W bij 14 km/h
3 W bij 14,5 km/h
5 W bij 17 km/h
6 W bij 20 km/h
7 W bij 23 km/h
8 W bij 26,5 km/h
9 W bij 29 km/h
Boven de 29 km/h lijkt er een beveiliging in te schakelen: het vermogen valt iets terug en blijft rond de 8,5 Watt hangen.
(Ik heb ook nog gekeken wat de Forumslader levert bij 5 tot 10 km/h, maar dat ben ik vergeten )
Mooie cijfers, beter nog dan Fahrradzukunft heeft gemeten, maar dat was een vorige versie van de Forumslader (V5) en met een 28" wiel.
Eerst heb ik getest met de telefoonaccu op 50% en de Forumsladeraccu ook op 50%. De telefoon laadt dan maximaal op, en trekt bij normale snelheid de accu van de Forumslader leeg. De telefoon begint met 7,5 W te laden. Dit loopt vanaf een telefoonaccupercentage van 80% langzaam terug tot 3,5 W als de telefoon bijna vol is.
Blijkbaar is 7,5 W (1,5 A bij 5 V) het maximum wat mijn telefoon in combinatie met de Forumslader kan opnemen. Mijn telefoon heeft weliswaar Quickcharge 3, maar dat snapt de Forumslader niet.
Tegen de tijd dat de telefoonaccu volraakt neemt het opgenomen vermogen af, om de accu te beschermen.
Daarna heb ik getest met telefoon en Forumslader volledig opgeladen. Het opgenomen vermogen was tussen de 2,5 en 3 W in de zon. In het bos in de schaduw liep dat terug tot 1,5 W. In Fahrradzukunft las ik dat navigeren op een telefoon met het scherm continu aan zo'n 2,5 W (0,5 A bij 5 V) vergt. Dat blijkt dus wel zo'n beetje te kloppen.
Ik heb ook nog even met vliegtuigmodus uit getest. Het was lastig daar een inschatting voor te maken. Het opgenomen vermogen leek vooral meer te fluctueren, tot 4 W. Het hangt denk ik mede af van welke apps je hebt draaien en hoe vaak die het netwerk gebruiken.
Ik had de Forumslader-app continu in beeld, om de gegevens af te kunnen lezen. Wat ik niet getest heb is Osmand continu in beeld. Mogelijk vergt dat meer vermogen, omdat het scherm continu wijzigt, en misschien kost het continu routeren dan meer processorkracht. Achteraf dacht ik eraan dat je de splitscreen-functie kunt gebruiken om beide apps in beeld te houden, dus misschien ga ik dat later nog testen.
Concluderend: vanaf zo'n 14 km/h levert de Forumslader meer dan ik nodig heb, dat is mooi. Daaronder wordt de ingebouwde powerbank van 8700 mAh gebruikt, daarboven wordt ie weer volgeladen.
In een ander draadje heeft ericplan het over een draadloze oplader van Quadlock, met een efficiency van 71%. Daarvoor zou je dus maar ietsje sneller te hoeven fietsen, nog steeds ruim onder de 20 km/h.
EDIT: meer cijfers verderop.
De afgelopen weken heb ik eindelijk gelegenheid gehad mijn Forumslader Pro te testen. Forumslader heeft een prachtige bijbehorende app waarop je zeer veel gegevens over het laadproces kunt aflezen.
(Ja er zit een foutje in de Nederlandse vertaling, heb ik gemeld.)
Voor zover ik weet kun je de gegevens niet exporteren, dus het is bij fluctuerende getallen een kwestie van op het oog inschatten wat de gemiddelde waarde is.
Mijn fiets heeft een Son Classic, en 50-559 banden met een omtrek van 2075mm.
Mijn (Android) telefoon is een HTC U11 met 2560x1440 LCD-scherm. De helderheid stond op automatisch aanpassen.
De telefoon stond in vliegtuigmodus, met bluetooth aan zodat de app functioneert. Naast de Forumslader-app had ik Osmand draaien, die aan het routeren was.
Dit is het vermogen dat de Forumslader op mijn fiets genereert:
2,5 W bij 14 km/h
3 W bij 14,5 km/h
5 W bij 17 km/h
6 W bij 20 km/h
7 W bij 23 km/h
8 W bij 26,5 km/h
9 W bij 29 km/h
Boven de 29 km/h lijkt er een beveiliging in te schakelen: het vermogen valt iets terug en blijft rond de 8,5 Watt hangen.
(Ik heb ook nog gekeken wat de Forumslader levert bij 5 tot 10 km/h, maar dat ben ik vergeten )
Mooie cijfers, beter nog dan Fahrradzukunft heeft gemeten, maar dat was een vorige versie van de Forumslader (V5) en met een 28" wiel.
Eerst heb ik getest met de telefoonaccu op 50% en de Forumsladeraccu ook op 50%. De telefoon laadt dan maximaal op, en trekt bij normale snelheid de accu van de Forumslader leeg. De telefoon begint met 7,5 W te laden. Dit loopt vanaf een telefoonaccupercentage van 80% langzaam terug tot 3,5 W als de telefoon bijna vol is.
Blijkbaar is 7,5 W (1,5 A bij 5 V) het maximum wat mijn telefoon in combinatie met de Forumslader kan opnemen. Mijn telefoon heeft weliswaar Quickcharge 3, maar dat snapt de Forumslader niet.
Tegen de tijd dat de telefoonaccu volraakt neemt het opgenomen vermogen af, om de accu te beschermen.
Daarna heb ik getest met telefoon en Forumslader volledig opgeladen. Het opgenomen vermogen was tussen de 2,5 en 3 W in de zon. In het bos in de schaduw liep dat terug tot 1,5 W. In Fahrradzukunft las ik dat navigeren op een telefoon met het scherm continu aan zo'n 2,5 W (0,5 A bij 5 V) vergt. Dat blijkt dus wel zo'n beetje te kloppen.
Ik heb ook nog even met vliegtuigmodus uit getest. Het was lastig daar een inschatting voor te maken. Het opgenomen vermogen leek vooral meer te fluctueren, tot 4 W. Het hangt denk ik mede af van welke apps je hebt draaien en hoe vaak die het netwerk gebruiken.
Ik had de Forumslader-app continu in beeld, om de gegevens af te kunnen lezen. Wat ik niet getest heb is Osmand continu in beeld. Mogelijk vergt dat meer vermogen, omdat het scherm continu wijzigt, en misschien kost het continu routeren dan meer processorkracht. Achteraf dacht ik eraan dat je de splitscreen-functie kunt gebruiken om beide apps in beeld te houden, dus misschien ga ik dat later nog testen.
Concluderend: vanaf zo'n 14 km/h levert de Forumslader meer dan ik nodig heb, dat is mooi. Daaronder wordt de ingebouwde powerbank van 8700 mAh gebruikt, daarboven wordt ie weer volgeladen.
In een ander draadje heeft ericplan het over een draadloze oplader van Quadlock, met een efficiency van 71%. Daarvoor zou je dus maar ietsje sneller te hoeven fietsen, nog steeds ruim onder de 20 km/h.
EDIT: meer cijfers verderop.