Een bredere velg met een brede band op een lage spanning [ onder de 2 bar ] voelt stabieler, de wangen van de band staan verder uit elkaar waardoor de band minder om buigt in de bocht.Joris Flemming schreef: ↑zo 05 sep, 2021 10:07(Off-topic; @Leon; 55mm te breed bevonden? Ik rijd zelf nog op 37mm, dus ik ben benieuwd naar ervaringen. Af en toe kom ik berichten tegen van fietsers die weer wat terugkomen op hele brede banden)
Wat velgen betreft; ik ben blijven steken op het punt dat de inwendige veldbreedte van 19mm zoals die al lange tijd de standaard is (was?), en dat breder geen toegevoegde waarde heeft, ook niet bij banden tot 50mm.
Ik lees hier over aanzienlijk bredere velgen, wat is daar de rationale achter?
heb mijn MTB kort geleden nieuwe velgen gegeven met 27mm intern ipv 21mm en de 60mm banden voeler nu stabieler aan en kan nu op 1.4 bar fietsen en begin dan pas te voelen dat ze wat vervormen in de bocht, eerst was dat al merkbaar bij 1.6 bar.
let wel op, hoe breder de band hoe minder spanning er in mag van de velg fabrikant, lichte velgen mogen soms maar max 2 bar hebben bij banden breder dan 50mm.
net een stuk van de R1 in Duitsland gefiets, tubeless almotion 55mm banden op een santos 3+ met 21kg bagage inclusief tassen, banden op ongeveer 1.8 bar op de lange onverharde etappes rolt nog erg licht en weinig gehobbel en getril, terug in NL ergens rond 2.5 bar