door
jaccow » wo 11 aug, 2021 20:39
Leon schreef: ↑wo 11 aug, 2021 09:39
Op glad asfalt kan natuurlijk alles, maar na 100 km straatstenen heeft het ding al zo'n 100 x 1000 x 10 = een miljoen keer op en neer getrild en heb je te maken met zich opbouwende metaalmoeheid. Ik neem aan dat die 6 kilo daar op gebaseerd is.
Nee, ik meen mij te herinneren dat het eerder te maken heeft met dat deze dingen ook wel door mensen op hun mountainbike gemonteerd worden voor bikepacking tochten. En daar zijn de klappen gewoon veel groter. Zeker als je er teveel gewicht in gooit.
Je ziet iets vergelijkbaars bij de
Erlen rack. 7-9 kg bij normaal gebruik, maar voor mountainbikes wordt expliciet aangeraden om het onder de 4,5 kg te houden.
Daarnaast is metaalmoeheid sterk afhankelijk van het materiaal. Als je het snel wilt doen dan moet je voorbij de
vloeigrens (
yield strength) gaan van een metaal. Bij
aluminium is dat 95 MPa, maar bij RVS is dat 502 MPa. Ruim 5 keer zoveel kracht dus. Als je ooit een RVS staaf of buis in je handen hebt gehad dan weet je dat het bijna onmogelijk is om met de hand blijvend te verbuigen.
Al is het wel zo dat de grens waarop metaalmoeheid optreed lager ligt. Ongeveer 1/3e van de
treksterkte voor aluminium, dus 37 MPA, en 146 MPa voor RVS. Ruim 3 keer zoveel dus, en 50% hoger dan de grens waarop aluminium dubbel klapt.
In de praktijk zijn spatborden (nog zo'n onderdeel wat veel klappen en trillingen vangt) van aluminium in de tweedehandsmarkt zeldzaam in goede staat, terwijl RVS spatborden vaak meerdere fietsen mee gaan en er dan nog netjes uit zien.
Maar genoeg geneuzel over materiaalkunde (
ook al vond ik het leuk om daar weer eens in te duiken) en meer foto's van fietsen.