door
loknor » wo 04 aug, 2021 00:18
Senior2 schreef: ↑zo 18 apr, 2021 17:30
Dat wielrenners altijd met de bal van de voet op de as zitten zal ongetwijfeld te maken hebben met de meest efficiënte manier van overbrengen van de kracht.
https://www.stevehoggbikefitting.com/bi ... -position/
Zoals veel in de wielrennerij is het antwoord grotendeels: TRADITIE.
Je kan net zo hard met midfoot als met de bal van de voet. Triatleten zijn zoals gewoonlijk hierin wel trendsetter, maar notoir veel fietser (record houder grote rondes uitrijden!) en etappewinnaar Giro/Vuelta Adam Hansen zweert erbij.
Maar profs rijden op sponsor materiaal en dat is minder (on!)geschikt voor deze positie. Er is geen groot merk dat wielerschonen maakt die mdi-foot cleat compatible zijn. Adam maakte daarom zelf zijn schoenen
Verder moet het zadel iets lager en flink naar voren (even ver naar voren als dat je je plaatjes terugschuift, logisch). Sowieso was Adam's positie heel interessant, hij kantelde helemaal naar voren wat ongetwijfeld aerodynamische voordelen had, maar ook een pak core strength zal vergen.
Wat mij zelf opvalt:
- Bij een slappe schoen ga ik meer met de bal van de voet rijden.
- Hoe groter het pedaal hoe meer ik de midvoet positie opzoek.
Je (ik?) wil voor een middenvoet positie dus een heel stabiel (stijf) platform.
Ik heb nog wel wat getest met een hartslagmeter (geen vermogensmeter) en bij mij leek het lood om oud ijzer... Ik ging volgens de wat ruwe methodes die ik had niet harder/langzamer. Maar mijn heup wordt wel blij van de lagere positie.
Ik ben "om". Midfoot bevalt me heel goed.