Wim schreef: βdi 13 jul, 2021 22:33
Volhouden en afharden?
Ik snap dat het goed bedoeld is, maar ik vind dat echt superslecht advies, juist als er schaamdelen "dood" aanvoelen. Een zadel moet wat mij betreft eigenlijk meteen goed zitten* en na een uur fietsen mag er niet iets dood zijn, want dan wordt er iets afgekneld. Dat is geen kwestie van "afharden"...
Toevallig was er laatst een discussie op Tweakers hierover, hier mijn inbreng:
YMMV (your mileage may vary, oftewel jouw ervaring kan anders zijn), maar ik test zadels als volgt:
- Een zadel moet direct goed zitten, geen pijn, goede ondersteuning. Dat is de eerste schifting.
- Dan ga ik een uurtje fietsen. Als ik na een uurtje geen doorbloedings probleem heb, heb ik ook na 4 uur geen doorbloedingsprobleem.
=> Dode plekken in de schaamstreek: ANDER ZADEL. Dat heeft niets te maken met wennen, er wordt bloedsdoorloop geblokkeerd.
=> Accute pijn (bijv. bij zitbot): ANDER ZADEL. Accute pijn: Zenuw bekneld, geen kwestie van zitvlees.
=> Houten kont, dus geen accute pijn of dood gevoel.: Fietsbroek en wennen, maar blijf kritisch, niks zo erg dan een slecht zadel.
=> Harde zadels zit je op en dat is fijner voor de doorbloeding. Zachte zadels zijn meestal niet zo'n goed idee voor langere tochten.
=> Zadels met een uitsparing voor de schaamstreek zijn voor heel veel mensen (inclusief ondergetekende) een enorme stap vooruit, maar niet elke uitsparing werkt... als het niet bij je lichaam past is het een ramp.
Nog even qua zadels en breedte:
1. Dames hebben niet zomaar een breed zadel nodig en er zijn heren met hele brede zitbotten.
2. Een flinke derriere betekend niet altijd een breed zadel (uiteraard wel correlatie).
Merken die echt klinisch onderzoek hebben gebruikt in hun modellen en waar ik heel vaak slaag (weer YMMV):
=> Selle SMP heeft goede zadels die hoog worden aangeprezen. Ik zweer erbij op mijn racefiets, enige racezadel waar ik zonder probleem 6 uur+ mee kan rondrijden. Hebben nu ook goede zadels voor andere fietsen.
=> Ergon heeft goede (vlakke) zadels. Ik denk dat heel wat fietsenmakers ze eventueel wel kunnen leveren.
=> Specialized heeft veel goede zadels (Body Geometry), alleen moet je dan net een Specialized dealer in de buurt hebben. Ik heb de Henge op al mijn vakantie en mountainbikes en kan rustig een dag rond rijden.
Ik ben meer van de harde kunststof zadels dan leren zadels (ik heb nog nooit een fijn Brooks zadel gehad en ik heb er heel wat versleten, GB nooit geprobeerd), maar het is allemaal heel erg persoonlijk.
* Na honderduizenden kilometers ervaring ben ik erachter gekomen dat ik heel snel voel of een zadel werkt of niet. Ik heb nog nooit meegemaakt dat ik heb kunnen wennen aan een zadel, integendeel. Laatste tien jaar compleet pijn vrij, en toen ik laatst een ander zadel zocht voor mijn MTB was ik dan ook heel snel klaar, kon heel snel elimineren voordat ik uberhaupt de straat uit was.