Ik kreeg dit frame gratis van Shane, inclusief voorwiel, voorvork en cranks. Hij had na een verhuizing blijkbaar geen plaats meer, ik was blij. Hier is het oorspronkelijke bericht waarin hij hem te koop aan bood, intussen bijna 3 jaar geleden. Het betreft een Reynolds 853 frame met schijfremmen, mooie dropouts en een versteviging bij het balhoofd. Het voorwiel heeft een DT Swiss 350 naaf, loopt soepel en is nog bijna recht.
Mijn doel was om hem met een beperkt budget opnieuw op te bouwen en hij is nu bijna af.
Ik kan intussen zeggen dat de maat perfect is voor mij, ik zit er goed op en heb nog ruimte om verder af te stellen, wellicht maak ik het stuur nog wat smaller.
Het grootste probleem waar ik tegenaan liep was een goed 26" achterwiel vinden, want het meeste wat ik op marktplaats tegen kwam was versleten, te licht gebouwd voor een vakantiefiets of gewoon belachelijk duur. Dus ik besloot zelf mijn achterwiel te bouwen. Een Novatec D782SB van aliexpress (met cartridgelagers) een DT Swiss 545D velg (21mm, ik geloof dat ik eigenlijk de 533D met 22mm wilde, maar ik zal wel verkeerd geklikt hebben) uit Duitsland, spaken en nippels van Hollandbikeshop (ik bestel daar nooit meer). Het vlechten was eigenlijk helemaal niet moeilijk, ik ben er een ochtend mee bezig geweest, de spaaklengte die ik had besteld is perfect. Ik deed de berekening met https://kstoerz.com/freespoke/ en volgde de handleiding van Sheldon Brown. En een beetje gekookte lijnolie, zoals gesuggereerd door m-gineering.
Wat betreft de cranks, ik maakte een heel domme fout, ik trok het schroefdraad uit de Sugino crank, omdat ik het dopje van de cranktrekker er op liet zitten . Ik heb in mijn leven al tientallen cranks verwijderd, maar bij mijn eigen fiets ga ik in de fout... Dus ik kocht een triple voor een octalink trapas. Volgens de documentatie en de doos zou ik een 126mm trapas nodig hebben voor een 50mm kettinglijn als ik een 68mm bracketpot heb. Nou, daar klopt niets van, ik zit volgens mij gewoon 5mm te ver naar buiten, dus de kettinglijn moet ik nog eens goed nameten en de trapas daar aan aanpassen. Hierdoor krijg ik mijn voorderailleur ook niet op het buitenblad, die ook tot 50mm zou moeten kunnen.
Maar ik had ook een aantal meevallers, zo kon ik alle kabels hergebruiken, ik moest alleen wat buitenkabel bijknippen, de remleidingen zijn ook lang genoeg en blijkbaar kan je Shimano remmen ook gewoon ontluchten met een Magura ontluchtingskitje, het is alleen wat meer knoeiwerk. En welke mafkees bij shimano bedacht heeft dat je een 7mm sleuteltje nodig hebt voor het ontluchten mag van mij in de hoek gaan staan, gelukkig werkt een Engelse sleutel ook.
Een lijstje van wat alles wat ik nodig had:
Via marktplaats:
- SLX 9-speed shifters met XT derailleurs, goede 11-32 cassette en alle kabels, 70 euro;
- Deore 615M remmen, compleet, 70 euro;
- Ergotec M-bar stuur, 10 euro.
Nieuw, met een hoop speurwerk, want lang niet alles was zo maar te vinden:
- complete crankset 44-32-22 uit de 'tweedekans' bak bij Mantel, 39 euro;
- trapas octalink 126mm bij Kok fietsen, want ik fietste er toevallig langs, 22 euro;
- remschijf achter Tektro 160mm van Vlechtservice Utrecht 13 euro;
- stuurpen uit china met bling boutjes, carbon 100mm, 26 euro;
- novatec achternaaf, 53 euro;
- DT Swiss 545d velg, 23 euro;
- Big Apple banden, de dikke 2.35", 48 euro;
- procraft zadelpen, 18 euro;
- klein spul en verzendkosten (disc adapters, spaken, nippels, boutjes), ik gok zo'n 50 euro.
Had ik nog liggen:
- ketting;
- ergon handvatten;
- zadel
- racktime achterdrager
- XT SPD pedalen (de eerste versie)
En ik ben vast nog wel wat vergeten.
Wat moet er nog gebeuren:
- nieuwe remblokjes
- bagagedrager monteren
- kettinglijn uitzoeken
- achterwiel perfect maken met een wielenrichter
- trapas weer vervangen en derailleurs opnieuw stellen
- mijn goede zadel monteren
Mijn doel was om hem met een beperkt budget opnieuw op te bouwen en hij is nu bijna af.
Ik kan intussen zeggen dat de maat perfect is voor mij, ik zit er goed op en heb nog ruimte om verder af te stellen, wellicht maak ik het stuur nog wat smaller.
Het grootste probleem waar ik tegenaan liep was een goed 26" achterwiel vinden, want het meeste wat ik op marktplaats tegen kwam was versleten, te licht gebouwd voor een vakantiefiets of gewoon belachelijk duur. Dus ik besloot zelf mijn achterwiel te bouwen. Een Novatec D782SB van aliexpress (met cartridgelagers) een DT Swiss 545D velg (21mm, ik geloof dat ik eigenlijk de 533D met 22mm wilde, maar ik zal wel verkeerd geklikt hebben) uit Duitsland, spaken en nippels van Hollandbikeshop (ik bestel daar nooit meer). Het vlechten was eigenlijk helemaal niet moeilijk, ik ben er een ochtend mee bezig geweest, de spaaklengte die ik had besteld is perfect. Ik deed de berekening met https://kstoerz.com/freespoke/ en volgde de handleiding van Sheldon Brown. En een beetje gekookte lijnolie, zoals gesuggereerd door m-gineering.
Wat betreft de cranks, ik maakte een heel domme fout, ik trok het schroefdraad uit de Sugino crank, omdat ik het dopje van de cranktrekker er op liet zitten . Ik heb in mijn leven al tientallen cranks verwijderd, maar bij mijn eigen fiets ga ik in de fout... Dus ik kocht een triple voor een octalink trapas. Volgens de documentatie en de doos zou ik een 126mm trapas nodig hebben voor een 50mm kettinglijn als ik een 68mm bracketpot heb. Nou, daar klopt niets van, ik zit volgens mij gewoon 5mm te ver naar buiten, dus de kettinglijn moet ik nog eens goed nameten en de trapas daar aan aanpassen. Hierdoor krijg ik mijn voorderailleur ook niet op het buitenblad, die ook tot 50mm zou moeten kunnen.
Maar ik had ook een aantal meevallers, zo kon ik alle kabels hergebruiken, ik moest alleen wat buitenkabel bijknippen, de remleidingen zijn ook lang genoeg en blijkbaar kan je Shimano remmen ook gewoon ontluchten met een Magura ontluchtingskitje, het is alleen wat meer knoeiwerk. En welke mafkees bij shimano bedacht heeft dat je een 7mm sleuteltje nodig hebt voor het ontluchten mag van mij in de hoek gaan staan, gelukkig werkt een Engelse sleutel ook.
Een lijstje van wat alles wat ik nodig had:
Via marktplaats:
- SLX 9-speed shifters met XT derailleurs, goede 11-32 cassette en alle kabels, 70 euro;
- Deore 615M remmen, compleet, 70 euro;
- Ergotec M-bar stuur, 10 euro.
Nieuw, met een hoop speurwerk, want lang niet alles was zo maar te vinden:
- complete crankset 44-32-22 uit de 'tweedekans' bak bij Mantel, 39 euro;
- trapas octalink 126mm bij Kok fietsen, want ik fietste er toevallig langs, 22 euro;
- remschijf achter Tektro 160mm van Vlechtservice Utrecht 13 euro;
- stuurpen uit china met bling boutjes, carbon 100mm, 26 euro;
- novatec achternaaf, 53 euro;
- DT Swiss 545d velg, 23 euro;
- Big Apple banden, de dikke 2.35", 48 euro;
- procraft zadelpen, 18 euro;
- klein spul en verzendkosten (disc adapters, spaken, nippels, boutjes), ik gok zo'n 50 euro.
Had ik nog liggen:
- ketting;
- ergon handvatten;
- zadel
- racktime achterdrager
- XT SPD pedalen (de eerste versie)
En ik ben vast nog wel wat vergeten.
Wat moet er nog gebeuren:
- nieuwe remblokjes
- bagagedrager monteren
- kettinglijn uitzoeken
- achterwiel perfect maken met een wielenrichter
- trapas weer vervangen en derailleurs opnieuw stellen
- mijn goede zadel monteren