Wim schreef: ↑di 08 jun, 2021 18:15
Ik geloof dat ik een reserveringssysteem eigenlijk wel handig vind: dan weet je zeker dat er plek is. Het geeft ook goede informatie over de omvang van de vraag.
Beste Wim,
Het is niet het reserveringssysteem zoals in internationale treinen, waar je een genummerde fietsplaats krijgt toebedeeld. Deze plaatsen bevinden zich in een genummerd rijtuig, dat je kunt vinden op het bord met de treinsamenstelling op het perron.
Bij NS zijn fietsplaatsen op diverse plekken in de trein. In een Intercity met 10 bakken kunnen deze achter 5 verschillende deuren zijn. 5 van de 20 deuren. Welke deur moet je kiezen om een vrije plaats te vinden? Staat niet op jouw reservering. Kan zijn dat je op goed geluk voor een bepaalde deur kiest. Eenmaal binnen blijkt daar net geen plaats te zijn.
Je gaat weer met je fiets naar buiten voor de volgende deur.met fietspictogram: eennpaar deuren verder. Ondertussen klinkt het fluitsignaal. Je mag dan niet meer instappen. Weg dus de trein met jouw reservering. Je kijkt op de app. De volgende trein heett geen ruimte meer voor fietsen. De trein daarop ook niet. Je bent dan blij gemaakt met een dooie mus.
NS moet gewoon zorgen voor voldoende ruimte voor fietsen. Kijk in Duitsland in de Regio Express. Vergelijkbaar met onze Intercity.