Fedor schreef: ↑ma 29 mar, 2021 19:58
Daarom doelde ik ook op "Duitse spullen"
Maar bij heel veel andere merken (vooral Amerikaanse) blijkt alles in het Verre Oosten gemaakt te worden. Zelfde geldt voor de meeste frames e.d.
In het Verre Oosten maken ze de spullen netjes volgens de specificaties die de klant opgeeft. Daar zijn ze in China, Taiwan en Vietnam heel erg goed in. Je moet het als klant/fabrikant van het eindproduct natuurlijk wel goed controleren (zoals altijd). En ze kunnen er al decennia lang microchips en Apple telefoons maken, dus een fietsnaaf of derailleur zal ook wel lukken.
Dus wat er "maar" en "helaas" aan is, weet ik niet. Ik weet wel dat de productie van al die mooie spulletjes het Verre Oosten in de vaart der volkeren heeft opgestoten. Van beklagenswaardige armoedzaaiers zijn de Vietnamezen binnen twee decennia een redelijk welvarend volk geworden, dankzij de productie van onder meer fietsframes en fietsbanden, en dankzij de zeecontainer en de mammoetcontainerschepen, die de vervoerskosten enorm gereduceerd hebben.
En wat het milieu betreft: het zou me niet verbazen als het transport van een vrachtauto vol spullen uit München naar Amsterdam verhoudingsgewijs even belastend voor het milieu is als een container uit Singapore naar Rotterdam, maar daar kon ik niet zo snel cijfers over vinden.