Additionally, paste this code immediately after the opening tag: welke verende voorvork - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

welke verende voorvork

Even met beide voeten aan de grond dames en heren! ((want als de 29" vork er inzit lukt dat niet meer :D ! )

Een T600 is een zeer klassieke randonneur. Als je daar een moderne lange voorvork met 100 mm veerweg in frot zet je de fiets 5 graden achterover! Ik denk niet dat je er dan nog op kunt zitten. Bovendien is het heiligschennis

Hi, geloof dat je de meeste vorken wel met een U-turn achtige oplossing kunt vastzetten op je eigen gewenste veerweg en dus ook de hoogte kunt beperken. Weet niet hoe dit precies zit met de rst's maar dat zou moeten lukken.

En 29" is gel** tis nl. gewoon een 28"-ish met een erg dikke noppen band.

Maar Marten, wat raad jij aan?

Bas

Toevallig dat je het over RST hebt, Whiskey, want ik heb in de lunch pauze, n.a.v. het bericht van Bas, op hun homepage gekeken. Het ziet er veelbelovend uit; veel ervaring, diverse soorten en zelfs kleuren met interessante innovaties, inclusief een kabelgootje voor de stroomdraad van de naafdynamo en een eigen lowrider. ik heb geen prijzen gezien en het is natuurlijk de vraag of ze 1 inch leveren. Betekent 700 cc trouwens gewoon
28 inch? Ik zie namelijk bij de wielmaten 26 inch, 700 cc en dan 29 inch....ik draai het één en ander van RST wel uit denk ik, om mee te nemen naar Kroone Liefting (fietswinkel in Limmen). De vork en veer lengte is trouwens in diverse lengtes verkrijgbaar toch? Net zo belangrijk is dat de vork niet teveel naar achteren komt vergeleken met de huidige lijkt mij maar goed wie ben ik...Bas en whiskey, bedankt voor de inspanningen.

Roy

Hi,

700c is de andere benaming voor 28" die eigenlijk beter klopt, en 29" is gewoon een 700c/ 28" velg met een dikke ATB band erom...

Maar ik keek juist naar de 29-ers omdat deze sterker zijn (ATB doeleinde).

Succes en we horen het wel.

Bas

B@se schreef:

Maar Marten, wat raad jij aan?

Bas
TBS, als je een fiets zo denkt te moeten verkrachten

de fietswinkel heeft maar één verende voorvork, maat 1 inch en die is ongedempt (veren maar geen olie), niet geschikt voor een schijfrem en uiteraard geen lockout. Het is een voorvork van RST. Zij hebben de groothandel wereld afgestroopt maar geen andere gevonden. Ik zal dan maar zelf één voorstellen. Wordt vervolgd.

Hoi!
m-gineering schreef:Even met beide voeten aan de grond dames en heren! ((want als de 29" vork er inzit lukt dat niet meer :D ! )

Een T600 is een zeer klassieke randonneur. Als je daar een moderne lange voorvork met 100 mm veerweg in frot zet je de fiets 5 graden achterover! Ik denk niet dat je er dan nog op kunt zitten. Bovendien is het heiligschennis
Oh, het gaat hier om een randonneur :oops:

Zo'n strakke snelle randonneur is een asfaltvreter en absoluut niet bedoeld voor het ruige werk en je hebt dus echt geen voorvering nodig, daarmee verlies je alleen maar energie. Dan kan je beter dikkere banden, goed stuurlint/handvaten en een goed geveerd zadel of een geveerde zadelpen nemen.

Maar mocht je alsnog voorvering willen, zorg er dan voor dat de geometrie niet veranderd. Ik rij die van mij ook niet met 100mm maar met 80mm, misschien dat ik het zelfs nog reduceer op 40mm, dat is meestal al voldoende.

Fiets de wereld (nog een dagje uitzieken),
Whisky

bedankt voor de tip; ik zal inderdaad rekening houden met de geometrie; bij mij kromt de voorvork aan het eind maar bij verende vorken zie je dat de kromming van de vork al eerder begint, maar inderdaad je hebt gelijk, je moet er wel rekeing mee houden. Even een vraag, hoe zwaar weegt het feit dat je geen oliegedempte veren hebt? (wel veren, geen olie dus)

Hoi!
r.forster schreef:Even een vraag, hoe zwaar weegt het feit dat je geen oliegedempte veren hebt? (wel veren, geen olie dus)
Ik heb beide, olie rechts, staalvering links. En (nog) geen nadelen gevonden :)

Whisky

r.forster schreef:bedankt voor de tip; ik zal inderdaad rekening houden met de geometrie; bij mij kromt de voorvork aan het eind maar bij verende vorken zie je dat de kromming van de vork al eerder begint, maar inderdaad je hebt gelijk, je moet er wel rekeing mee houden. Even een vraag, hoe zwaar weegt het feit dat je geen oliegedempte veren hebt? (wel veren, geen olie dus)
Hi de olie dient hier voor de demping van de veer bewegingen, wat er dus zou kunnen gebeuren is dat je behoorlijk gaat stuiteren met alleen veren.... beetje het effect van oude amerikaanse auto's... Word het niet echt comfortabeler van...

Bas

dat dacht ik al. ik vroeg het even ter bevestiging, bedankt. valt me wel een beetje tegen van de winkel, ze kijken kennelijk toch niet verder dan de groothandel (je kan ook doen wat de consument doet, de fabrikanten raadplegen).

r.forster schreef:bedankt voor de tip; ik zal inderdaad rekening houden met de geometrie; bij mij kromt de voorvork aan het eind maar bij verende vorken zie je dat de kromming van de vork al eerder begint, maar inderdaad je hebt gelijk, je moet er wel rekeing mee houden.
Heel goed, maar je snapt er nog geen donder van.

De voorvork die je nu hebt is ca 311mm (wielradius) + 72mm (hoogte rem) + 12 (halve vorkkkroon) hoog = 395mm. Sprong (en of dat met een sierlijke bocht, een rechte hoek of een gordiaanse knoop wordt bereikt maakt ook niet uit zal bij een wegvork richting 52 mm gaan.

Een verende voorvork zit tegenwoordig op 460-500 mm lengte (je hebt de veerweg aan vrije ruimte boven de band nodig, en daar is in het ontwerp van je huidige frame geen rekening mee gehouden) met een sprong van 42mm. De voorkant van de fiets komt dus 5 tot 10 cm hoger , het bracket ongeveer de helft daarvan (kom je achter bij het opstappen ;) ) en de balhoofdshoek gaat naar de 67 graden!

Je krijgt veel wielflop en vergroot de naloop van 55 naar 90-100mm en [euphemisme] dat ga je merken in de besturing [/euphemisme]

Ook leuk: zet de fiets met het voorwiel op een of twee bakstenen, en probeer je voor te stellen dat je zo de hele dag moet zitten

Helderder dan door Marten valt het niet te zeggen. Je bent op zoek naar iets wat gewoon niet kan bij jouw fiets. Tegenwoordig zijn veel frames voor ongeveerde fietsen (o.a. de Santos Travelmasters) wel uitgerust met (eigenlijk lelijke) veel hogere ongeveerde vorken. Daar kun je dus wel een geveerde vork in zetten. Bij jouw fiets dus eigenlijk gewoon niet.
Het heeft eerlijk gezegd ook geen zin voor je. Je fiets is een mooie wegfiets, en daar heeft vering geen nut, ondanks de huidige mode om zelfs stadsfietsen voor bejaarden uit te rusten met vering. Het gaat bij ruw asfalt om hoge frequenties, en die raak je niet kwijt met een telescoop veer, maar met dikke banden, een geveerd Brooks zadel, en/of een verende zadelpen. Kijk maar eens naar de test op de site van de fietsersbond.
Als je ruw onverhard wilt fietsen (ook leuk) dan heb je een heel andere fiets nodig. Dan kun je wel profijt hebben van voorvering.
Wim

oké, oké, ik begin inderdaad (langzaam) op jullie koers te komen; ik heb zo te zien ook geen keus want het is er gewoon niet (toch vreemd, ergens is er een ondernemer die dit verkoopt, toch?). Goed, plan B dan (de dikke banden), maar daar heb ik dan twee andere vragen bij; die dikke banden, merk je dat er een grotere oppervlakte is die contact heeft met de grond, fietst het wat stroever, zeg maar? en de tweede is; ik wil andere remmen en daar is dit gedeeltelijk om te doen. Mijn cantilevers remmen gewoon niet zo lekker vergeleken met bijvoorbeeld een (mechanische) schjfrem. Ik heb vorig jaar gefietst op een dergelijke fiets en er ging een wereld voor me open! Ik ben ook na 30 jaar die typische velgrem-problemen (warmte afwikkeling, aanlopen omdat het wiel een slinger heeft enz.) zat en vandaar dat ik op zoek was naar een voorvork waar een schijfrem op gemonteerd kan worden, en als ik toch bezig ben..dan maar gelijk verend ook.

OK, dat gaat zo te zien niet lukken maar kan je bijvoorbeeld v-brakes monteren op cantilever nokken en ook nog de zogenaamde stadsremmen (remhendel met een L-vormig verlengstuk) - want die vind ik te handig om op te geven - blijven gebruiken? Heb je daar dan een zgn. modulator voor? ik hoor trouwens dat je v-brakes veel moet verstellen, klopt dit? zo, meer dan twee vragen maar goed...

Bredere banden hoeven geen hogere rolweerstand te hebben. Integendeel, ze hebben in principe bij gelijk profiel en gelijke bandenspanning vermoedelijk een lagere rolweerstand. Ik weet niet wat er in jouw fiets zal passen (hoe breed zijn de huidige banden?), maar je zou eens kunnen kijken naar de nieuwe Marathon Supreme van Schwalbe. Die is licht, loopt licht, en is zeer lekbestendig. Leverbaar in 37, 42 en 50 mm breed.
Remmen. Schijfremmen hebben twee nadelen. Het eerste is dat ze wat kwetsbaar zijn voor een vakantiefiets. Het tweede is dat ze de vorken sterk belasten. Als je frame en voorvork er niet op berekend zijn, zou ik er niet aan gaan beginnen. Misschien is het ook maar fijn als dat niet zo is, want een heel sterke voorvork is ook heel stijf en oncomfortabel. Wat is dan wel beter dan je huidige cantilevers? Het antwoord is hydraulische velgremmen. Heb je een recht stuur dan heb je geluk en kun je Magura HS 33's kopen. Heb je een racebocht dan moet je op Ebay op zoek naar de niet meer leverbare HS 66. Lukt dat niet, dan heb je keus uit goede cantilevers met racegrepen, of Dia Compe 287V grepen met V brakes. Maar misschien moet je je cantilevers gewoon eens goed laten afstellen, en goede remblokjes kopen (Koolstop Salmon).
Ik heb geen idee wat je met stadsremgrepen bedoelt. Tektro maakt crossgrepen die je kunt combineren met racegrepen. Misschien bedoel je dat.
Wim

Willem Jongman schreef: Ik heb geen idee wat je met stadsremgrepen bedoelt.
Heeeeel verstandig Wim dat je dat verdrongen hebt. ;) Stadsremgrepen zijn 70-er jaren abberaties om een remsysteem onwerkzaam te maken bestaande uit een slechte raceremgreep met een L vormige beugel langs de bovenkant van het stuur. Combineer je dat met een cantilever met de verkeerde want te lange cablelink dan ben je blij als je schoenen met stevige [Flintstone]YABADAAHBADOOOO zolen [/Flintstone] hebt :roll:

Dat is waar ook. Ik heb er een keer mee gereden, en wist toen gelijk waarom ik ze niet op mijn eigen fiets wilde hebben. Het was een van die malle producten om mensen die racebochten eng vonden over de streep te halen. Dan gaat het hier dus inderdaad vermoedelijk om een racebocht. Prima wat mij betreft, maar het eerste zou dan inderdaad nieuwe moderne remgrepen moeten zijn. Eventueel aan te vullen met die crossgrepen van Tektro bovenop het stuur. Functioneel hetzelfde idee, maar nu echt functioneel.
Wim

r.forster schreef: Mijn cantilevers remmen gewoon niet zo lekker vergeleken met bijvoorbeeld een (mechanische) schjfrem
lees eerst : HTTP://www.m-gineering.nl/rem.htm

Schijfremmen remmen beter in de regen maar cantilevers hoeven ook niet slecht te zijn. Ze zijn alleen meestal totaal verkeerd afgesteld. Bij V-brakes en schijven is dat veel moeilijker

Een racestuur kun je alleen combineren met Avid gold mechanische remmen, als we even de exotische Sticha en Formula oplossingen buiten beschouwing laten. Daarvoor heb je een nieuw voorwiel, voorvork, rem en vermoedelijk andere remgrepen nodig, aka een halve fiets!

Mijn advies: probeer of je iets bredere banden kunt monteren, laat de remmen afstellen door iemand die er verstand van heeft (dat is helaas niet hetzelfde als iemand die een fietsenwinkel heeft :( ) en monteer dik verend stuurlint. Vind je dat niet voldoende koop dan een andere fiets en kijk of je iemand anders met je klassieker blij kunt maken.