Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe fiets blijft maar problemen geven. - Forum Wereldfietser

Nieuwe fiets blijft maar problemen geven.

Hallo allemaal.

Graag zou ik jullie advies willen.
Juli 2019 heb ik een Cube travel pro gekocht met de Alvine 8 versnelling en riemaandrijving.
Na twee weken heb ik de winkel gevraagd de fiets weer op te halen omdat de vierde versnelling anders voelde als de anderen.
(anders voelen is moeilijk te omschrijven, maar iets als er een paar naaldlagers missen, niet vloeiend rond zoals de andere versnellingen).
Na een week kreeg ik hem terug met de mededeling dat een plaatje niet helemaal goed zat.
Meteen bij het eerste proefritje voelde ik weer hetzelfde, dus ik heb de winkel gevraagd of ze wel een proefritje maken nadat ze iets onderzoeken. Dat was het geval zo is me verteld. Waarom het dan niet opgemerkt is konden ze me niet vertellen.
Ik heb gezegd dat ze er bij de eerste beurt na 3 maanden maar naar moesten kijken.
Die beurt kwam en op de rekening stond dat de versnellingen zijn afgesteld. Inderdaad een paar weken leek het goed te gaan.
Helaas kwam het weer, en is de fiets wederom terug gegaan naar de winkel.
Nogmaals is de versnelling afgesteld en weer bleef het even weeg.
Bij de eerste jaar beurt die een paar maanden terug gedaan is heb ik gezegd dat ze nu eindelijk die vierde versnelling eens definitief op moesten lossen.
Weer kreeg ik de fiets terug met de mededeling dat de versnellingen afgesteld zijn, en weer bleek al snel dat het niets had geholpen.
Toen maar een wat duidelijker email geschreven waarin ik mijn klachten kenbaar maakte en dat de tijd van afstellen nu wel voorbij is en dat er zaken vervangen moesten worden.
Meteen een belletje en ze zouden de fiets ophalen.
Een dag later belden ze en ze wilden de naaf vervangen maar het onderdeel was niet op voorraad, ze brachten de fiets terug en haalden deze weer zodra de nieuwe naaf binnen was.
Begin januari hebben ze de fiets opgehaald en de naaf vervangen.
De eerste paar kilometer ging het goed en ik dacht eindelijk van mijn nieuwe fiets te kunnen genieten.
Vandaag bleek echter dat het tevergeefs was, de vierde versnelling voelt weer hetzelfde aan.

Nu is dus mijn vraag hoe ik dit aanpak?
Kan ik de fiets weer inleveren en een deel van mijn aankoopprijs terug vragen?
Of moet ik een voorstel voor een ruil accepteren?
Is die vierde versnelling een zwak punt van die Alvine naaf?

Bedankt voor het meedenken.
Ik weet niet precies wat je bedoeld met "anders aanvoelen" van de 4e versnelling t.o.v. de rest, loopt hij zwaarder/maakt hij meer geluid?

Dat hij zwaarder loopt klopt, de vierde versnelling heeft het laagste rendement, de vijfde het hoogste rendement, zie https://fahrradzukunft.de/17/wirkungsgr ... ltungen-2/
Tja, gevoel is lastig te omschrijven natuurlijk. Geluid maken is me niet opgevallen.
Alsof er in de 4e versnelling zand in de olie zit.
Alsof de andere versnellingen met veel meer naaldlagers uitgerust zijn, hoe meer hoe vloeiender.
Als er nog minder naaldlagers in zaten dan was het een trein(overdreven, maar voor het idee)
fietst niet noemenswaardig zwaarder.
Wat ik eens zou doen is wat andere mensen (familie/vrienden) op je fiets laten fietsen en vragen of ze iets speciaals voelen wat betreft de versnellingen zonder te vermelden dat het om de vierde gaat, zo heb je een onafhankelijk oordeel.

Ik zelfde heb twee fietsen met een Nexus-8 die een vergelijkbare opbouw heeft op de lagers na en merk eigenlijk geen verschil tussen de versnellingen. Wel gebruik ik de versnellingen 1-4 weinig, soms rij ik weg uit de 4 maar soms ook uit de 5 en voor de rest van de tijd zit ik in de hogere versnellingen.
https://www.google.com/search?q=alfine+ ... e&ie=UTF-8

Lijkt een bekend probleem bij de Alfine 8.
Dat is toch niet normaal, ik zie berichten van 2012 van problemen die zich voordoen.
Al die tijd wordt het niet opgelost?
Ik had dus beter nog een paar honderd euro er boven op gedaan en de Alfine 11 kunnen kopen.

Ik heb de winkel voorgesteld de fiets weer terug te nemen en mij de nieuwwaarde min het gebruiksdeel te vergoeden.
Hoe meer kilometers je er mee fietst hoe soepeler de naaf wordt. Ik weet niet hoeveel kilometers je nu gedraaid hebt? Ik denk dat hij na 10.000 km wel soepel loopt. Dunnere smering wil ook helpen. Anders de 3 versnellingsnaaf :wink: Goedkoop, licht, meest lichtlopend in de 2. :lol: In Nederland meer dan genoeg vooral als je er aan gewend bent.
klaas1976 schreef:
do 21 jan, 2021 09:19
Dat is toch niet normaal, ik zie berichten van 2012 van problemen die zich voordoen.
Al die tijd wordt het niet opgelost?
Ik had dus beter nog een paar honderd euro er boven op gedaan en de Alfine 11 kunnen kopen.

Ik heb de winkel voorgesteld de fiets weer terug te nemen en mij de nieuwwaarde min het gebruiksdeel te vergoeden.
De spreiding in kwaliteit bij Shimano kan dusdanig zijn dat je dit volgende keer weer hebt, ik heb persoonlijk betere ervaringen met de Nexus / Inter 8 Premium. Voor een reisfiets zou ik kiezen tussen derailleurs of Rohloff.
Ik kan me voorstellen dat er helemaal niks mis is met de naaf van Klaas. De Alfine en Nexus 8 naven zijn gewoon zo ontworpen dat alleen in de vierde versnelling alle inwendige tandwieltjes tegelijk in beweging zijn. Hierdoor is deze versnelling ook het minst efficiënt en voelt deze inderdaad iets minder soepel aan dan de andere. Gewoon snel doorschakelen naar de vijfde en efficiëntste direct drive versnelling (of hoger). Ik fiets zelf al veel fijne en probleemloze kilometers op mijn Cube Hyde Race, ook met Alfine 8 en Gates riem - tijdens een fietsreis van 7.500 km en daarna anderhalf jaar fietskoerieren. Alfine 8 is geen high-end, heb je hogere eisen en wil je geen derailleur, dan zul je voor Rohloff of zelfs Pinion moeten betalen.
Jup :D
R!k schreef:
vr 22 jan, 2021 10:21
[...]

Alfine 8 is geen high-end, heb je hogere eisen en wil je geen derailleur, dan zul je voor Rohloff of zelfs Pinion moeten betalen.
Maar ook bij een Rohloff heb je er alleen in de 11 geen last van, puur omdat 'ie dan direct drive is. Bij de drie versnellingen en 10 vertragingen is wel wat te merken, bij de ene wel minder dan de andere.

TS zou ook nog een singlespeed kunnen overwegen. Of derailleurs, dan kun je zien dat de ketting scheef staat of er iets onderhoud nodig heeft.
Ik vraag me wel af wat de TS, indien hij op een fiets met Rohloff rijdt, vindt van de 1e-7e versnelling.

Uit wat ik hoor zijn er geen grote problemen alleen een vreemd gevoel. Dat een winkel dan kosteloos de naaf vervangt vindt ik coulant.
Ik las dat je fiets is uitgerust met een riem-aandrijving. Wil niet zeggen dat dit bij jou het geval is, maar ik las op een Duits forum over een klacht van iemand waarbij de riem in bepaalde gevallen in een soort resonantie kwam wat een hoorbaar en voelbaar irritant gevoel gaf, en juist bij een snelheid / versnelling / trapfrequentie waarin hij meestal fietste. Hij heeft toen uiteindelijk de riem vervangen door een ketting. Dus misschien is het een idee om bij het fietsen in de 4e versnelling even het loopgedrag van de riem te controleren.