door
Revanho » vr 08 jan, 2021 16:28
Ik vrees inderdaad dat de opkomst van fietsen met elektrische ondersteuning en nu ook de Speedpedelec een dooddoener is voor voor de open ligfiets.
In België worden er sowieso ook steeds meer fietsen geleasd via het werk. Zelf met een leasingsysteem met redelijk veel keuze (zoals dat van mijn werk) is het toch niet mogelijk om iets te leasen van een klein merk of iets heel afwijkend te leasen. Ligfietsleasing is dus geen optie.
willem.m schreef: ↑wo 06 jan, 2021 14:17
Een verschil lijkt me in elk geval de op andere verkeersdeelnemers inkomende fietssnelheid: die van ligfietsers ligt over het algemeen een stuk hoger dan van kinderen van 9 op een gewone fiets (zonder trapondersteuning). Mijn mening is dan ook dat iemand op een lage ligfiets met een vlaggetje zou moeten rijden om tijdig opgemerkt te kunnen worden.
Ik heb jarenlang het grootste deel van mijn fietsverplaatsingen gedaan met een Nazca Fiero. Moet rekening houden met het feit dat men in iets meer omstandigheden slecht gezien kan worden en in iets meer omstandigheden zelf niet goed kan zien.
Maar een vlaggetje biedt mijn inziens schijnveiligheid. Men kan er nog steeds niet vanuit gaan dat men gezien wordt (als men niet de fiets zelf kan zien) en zo'n vlaggetje wordt eerder geassocieerd met traag fietsverkeer.
blokdoorn schreef: ↑do 07 jan, 2021 09:11
Ben er van overtuigd dat dit je op een nazca nooit overkomen was. Naar onze ervaringen zijn deze bijzonder degelijk en zeer comfortabel.
Het kader van mijn eerste Nazca Fiero is ooit eens spontaan gebroken. Dat is netjes opgelost en ik neem Nazca niets kwalijk. Ik had ook het geluk dat dat net gebeurde toen ik stil stond voor een verkeerslicht en dat vlak bij mijn huis. Anders was het misschien een ander verhaal geweest.
Maar een gewone fiets haalt een deel van de sterkte uit de driehoekconstructies. Deze ontbreken op een ligfiets wat het construeren van een stevige fiets met een aanvaardbaar gewicht toch een grotere uitdaging maakt.
Renaat