Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Verschil in efficientie Koga WTS/F3 met Rohloff vs Deore XT - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Verschil in efficientie Koga WTS/F3 met Rohloff vs Deore XT

Wim schreef:
wo 28 okt, 2020 21:36
Interessant in het door Jurr genoemde artikel [...]
Sorry, it wasn't me ;)
"Interessant artikel over de efficiëntie van Gates beltdrive vs ketting:
https://www.biketour-global.de/2018/01/ ... fizienter/ "
krispie76 schreef:
wo 28 okt, 2020 17:49
Eigenlijk was mijn plan dat er wel een fiets mag bijkomen. Dan heb ik meteen ook een reservefiets mocht dit nodig zijn. Mijn F3 velgen zijn versleten en er moeten toch nieuwe in. Dus ik dacht een set lichte wielen voor mijn F3 te kopen en die bouw ik dan om tot een soort van fitnessbike en ik koop een gelijkaardige nieuwe fiets met Rohloffnaaf.
In plaats van je blind te kijken op de negatieve kanten van een derailleursysteem kan je ook gebruik maken op de positieve kanten. Je kan met name heel makkelijk wielen en cassettes wisselen, en aldus je fiets twee verschillende persoonlijkheden geven. Bv. een lichte wielenset met iets bredere racebanden (28, 32mm) en een 12-27 poldercassette voor tochtjes zonder bagage en een stevige wielenset met de dikste Allmotion's die passen en de genoemde 11-36 cassette om op reis te gaan.

Maar ergens bemerk ik dat je een reden zoekt om een nieuwe fiets te kopen, doe in dat geval maar een Koga Worldtraveller S maat 50 met Rohloff en schijfremmen, die gaat je zeker passen! (Of mij toch wannneer hij tweedehands op de markt komt)
Ik denk dat ik die keuze al gemaakt heb dat er een tweede fiets bijkomt. Alleen probeer ik nu uit te zoeken wat het beste is.
1. Koop ik een onderhoudsarmere fiets voor de winter en slechtweerritten en bouw ik mijn oude fiets om tot fitnessbike.
2. Laat ik mijn huidige fiets zoals die is en gebruik ik die verder voor winter en slechtweerritten en koop ik een fitnessbike.

In dit draadje was ik vooral aan het kijken naar optie 1 omdat de fietsers met de meeste ervaring met een Rohloffnaaf toch wel hier te vinden zijn.
Ik heb tot hier toe al veel informatie gekregen waarmee ik aan de slag kan waarvoor dank.

Mocht het de Koga worden dan ga ik je moeten teleurstellen want ik rijd nu met maat 57.
krispie76 schreef:
do 29 okt, 2020 14:18
1. Koop ik een onderhoudsarmere fiets voor de winter en slechtweerritten en bouw ik mijn oude fiets om tot fitnessbike.
2. Laat ik mijn huidige fiets zoals die is en gebruik ik die verder voor winter en slechtweerritten en koop ik een fitnessbike.
Uit je keuzemogelijkheden leid ik af dat je eigenlijk op zoek bent naar een sportievere fiets. Ik zou dan een tweedehands racefiets kopen. Tweedehands omdat die in de winter goedkoper zijn. Als het je niet bevalt doe je hem in de lente weg voor hetzelfde geld. Als je twee ongeveer dezelfde fietsen hebt, fitnessfiets en "winterfiets", ga je toch maar met één van beiden gebruiken.

Een Worldtraveller S met Rohloff is complete overkill als winter- en slechtweerfiets en zonde van het geld, een ouderwetse stadsfiets met gesloten kettingkast zou even goed voldoen. Je kan ook fietsen met Alfine-naaf en riem kopen, maar voor het geld van een extra fiets (nieuw of tweedehands) kan je de aandrijflijn van je Koga F3 best wel een aantal keer vervangen. Zolang je op je kettingslijtage let en tijdig je ketting vervangt kan je bij jouw kilometrages zonder problemen 2 jaar met één cassette doen.

Natuurlijk is zo'n steekt zo'n tractor-trekkingfiets met dikke banden van 5k de ogen uit, maar dat zijn dan ook de SUV's van de fietsenwereld. 't Is niet omdat je zo'n duur ding koopt dat je de fiets ook daadwerkelijk gebruikt waarvoor hij bedoeld is. Er zijn hier op het forum al zulke fietsen te koop aangeboden met afschrijvingen van meer dan één euro per kilometer (- 2000€ op 2000km) en dat vind ik toch wel heel treurig.
krispie76 schreef:
do 29 okt, 2020 14:18
Mocht het de Koga worden dan ga ik je moeten teleurstellen want ik rijd nu met maat 57.
Mocht je het nog niet gelezen hebben dan moet je dit stuk zeker eens lezen: http://www.sintchristophorus.nl/de-warr ... ramematen/
Een stuk belangrijker dan de keuze Rohloff versus derailleur.
krispie76 schreef:
di 27 okt, 2020 20:22
Dit komt vooral ook doordat ik na het werk bij mijn ouders ga eten en ik daarna i.p.v. recht naar huis te rijden nog een omweg van tientallen km's maak.
bdr schreef:
do 29 okt, 2020 15:17
Een Worldtraveller S met Rohloff is complete overkill als winter- en slechtweerfiets en zonde van het geld, een ouderwetse stadsfiets met gesloten kettingkast zou even goed voldoen.
Ik ben benieuwd op welke stadsfiets jij voor je plezier tientallen kilometers rijdt bdr, want die wil ik dan ook.

Ik zou wel net als bdr denken dat, als je er een fiets bij wilt, het handig zou zijn om die elk specifieker op hun eigen taak berekend te kiezen, bv. met een racefiets erbij als je langere snelle ritten wilt maken. (Zelf heb ik een stadsfiets voor de snelle boodschap en parkeren in het centrum met twee sloten, een velomobiel voor snel en comfortabel forenzen/lange dagtochten en een vakantiefiets voor... vakanties. In geval van nood zijn ze tot op zekere hoogte uitwisselbaar.)

Zover ik begrepen heb, is het je vooral om een onderhoudsarmere fiets te doen dan de F3 die je nu hebt, maar als ik die op de website van Koga opzoek, zie ik... een fiets met versnellingsnaaf en riem. Misschien kun je nog iets meer vertellen over (de specificaties van) jouw F3 en wat je er onderhoudsarmer aan wilt?

Succes met de keuze,

Carl
Carl schreef:
do 29 okt, 2020 16:36
Zover ik begrepen heb, is het je vooral om een onderhoudsarmere fiets te doen dan de F3 die je nu hebt, maar als ik die op de website van Koga opzoek, zie ik... een fiets met versnellingsnaaf en riem. Misschien kun je nog iets meer vertellen over (de specificaties van) jouw F3 en wat je er onderhoudsarmer aan wilt?
Carl,
Het gaat over deze F3 7.0, de link wijst naar het model van 2017. Ik heb het 2016 model maar er is niet zoveel veranderd.

https://www.koga.com/nl/stads-en-toerfi ... tm?frame=H
Natuurlijk is een derailleurfiets voor woonwerk verkeer prima, maar in de winter met sneeuw, ijs en vooral dooizout (als we dat nog ooit krijgen :? ) vind ik het helemaal niets. Rohloff betekent echt niet meteen lomp en zwaar.
Er wordt vanaf het begin van dit draadje opgemerkt dat zo'n wts enorme overkill is voor luxe toeren. Is dat eigenlijk wel het feit?

Ik heb die fiets eens bekeken op het www. Over rijgedrag is me niks bekend. Voor de criticasters: een alu frame, dedicated voor disc of velgremmen. starre alu vork, afwezigheid van 27 loze nokjes en dopjes. Clean ding hoor. Ga ik dat op de bonnefooi eens configureren volgens wensen van TS (rohloff/riem, XT disc, verlichting, spatborden, slot, achterdrager, pedalen, bidonhouders, standaard, kortom helemaal compleet) is dat prima te doen onder de 16kg en rond de €4250 (met HS33 €4100).

Ja, luxe fiets en een hoop geld, maar nee, imho verre van een 5K+ tractor waar het rot op fietsen is (als je de vooronderstellingen moet geloven).
Grandonneur schreef:
do 29 okt, 2020 20:21
Er wordt vanaf het begin van dit draadje opgemerkt dat zo'n wts enorme overkill is voor luxe toeren. Is dat eigenlijk wel het feit?
Het is misschien een wat dure fiets voor het "beperkte gebruik" maar je kan er idd prima dagtochtjes mee rijden. In de coronatijd doe ik vrijwel niet anders.

Ook nu in de oogsttijd, dan dan is een naaf + riem wel erg lekker. En het is nu flink stuiteren over de modderkluiten dus ook de stevigheid komt wel tot zijn recht.
Wat ik wil zeggen is dat als je nu een Koga F3 hebt waarmee je recreatief fietst zonder bagage en je in de plaats daarvan een Wordtraveller S met Rohloff koopt dat je dan wel heel veel geld uitgeeft voor een gelijkaardige fietservaring. Luxe inderdaad maar misschien ook zonde want misschien zou een ander soort fiets (met of zonder Rohloff) meer fietsplezier opleveren.
Leon schreef:
do 29 okt, 2020 15:18
krispie76 schreef:
do 29 okt, 2020 14:18
Mocht het de Koga worden dan ga ik je moeten teleurstellen want ik rijd nu met maat 57.
Mocht je het nog niet gelezen hebben dan moet je dit stuk zeker eens lezen: http://www.sintchristophorus.nl/de-warr ... ramematen/
Een stuk belangrijker dan de keuze Rohloff versus derailleur.
Interessant artikel, maar het creeert alleen nog meer verwarring.
Dit artikel vermeldt dat je vooral niet moet voortgaan op de verschillende tools op internet om de juiste framemaat te berekenen. Natuurlijk nodigt dat dan uit om dit wel eens te proberen.
Ik ben 1m81 en heb een binnenbeenlengte van 82cm.
De tools die met binnenbeenlengte werken geven een framemaat 53-54 (heb er enkele geprobeerd).
De tools die mijn lichaamslengte vragen geven dan weer dat ik een framemaat 57 moet nemen.

Dan moet je op de Koga WTS configurator eens proberen je maat te bepalen. Dat gebeurt daar met een schuifbalk waar je je binnenbeenlengte instelt en dan krijg je de gepaste framemaat ernaast. Je moet die schuifbalk eens langzaam naar boven schuiven en terug naar beneden. Dan zal je zien dat de ovegangswaarden verschillen.

Ik heb me nog nooit laten opmeten. Mijn huidige Koga is een 57 en ik heb ook een Koga elektrische fiets gehad (E-xite) ook maat 57. Dat is ook de framemaat die de fietsenmaker mij heeft aangeraden (weliswaar zonder opmeting).
Tot hiertoe heb ik nog nooit getwijfeld of ik met de juiste framemaat fiets. Ik heb enkel wel eens last van een gevoelloos achterwerk, maar dat kan misschien al deels verholpen worden door een ander zadel. Hetgeen nu op de fiets zit is zowiezo niet mijn ding.
Toch uiteindelijk begin je wel te twijfelen of een 54 toch niet beter zou zijn?
Als je de reach en stack van je huidige fiets opmeet en iets zoekt wat daarbij in de buurt komt, gaat dat altijd passen. Of de fiets ook lekker rijdt, is een ander verhaal.
F3 maat 57: stack 614, reach 394
WTS maat 57: stack 591, reach 414

Dus, uitgaande van een zithouding die je nu hebt:

WTS is twee centimetertjes langer. Geen enkel probleem om dat met stuur/stuurpen op te vangen, mocht dat nodig zijn. Tenzij je nu eigenlijk al te lang zit, voor je gevoel. Kun je naar 54 met een reach van 405, scheelt een beetje.

WTS is meer dan twee centimeter dieper. Als je nu eigenlijk hoger zou willen uitkomen, wordt dat wat lastiger op een WTS. Kun je naar een 60 met een stack van 610, scheelt een beetje.

Dus: je mot even puzzelen op welk punt je verwacht het eerst tegen een limiet aan te lopen. Wil je (op termijn) korter en hoger is het wijs om je ogen open te houden voor alternatieven voor een WTS. Wil je langer en dieper is een WTS perfect.


(nb de verschillen zijn allemaal niet zo héél groot, zoals je ziet)
Qua zithouding geen probleem, echter 2 cm langer betekent (vaak) ook 2 cm langere wielbasis, dit kan nog vergroot worden door bijvoorbeeld langere achtervork of andere vorkhoek en zo zit je snel op 5 cm langere wielbasis en dat ga je echt wel merken in het rijgedrag.
Bert van Sprang schreef:
ma 02 nov, 2020 14:18
Qua zithouding geen probleem, echter 2 cm langer betekent (vaak) ook 2 cm langere wielbasis, dit kan nog vergroot worden door bijvoorbeeld langere achtervork of andere vorkhoek en zo zit je snel op 5 cm langere wielbasis en dat ga je echt wel merken in het rijgedrag.
Klopt! 1082mm vs 1127mm.
Bert van Sprang schreef:
ma 02 nov, 2020 14:18
Qua zithouding geen probleem, echter 2 cm langer betekent (vaak) ook 2 cm langere wielbasis, dit kan nog vergroot worden door bijvoorbeeld langere achtervork of andere vorkhoek en zo zit je snel op 5 cm langere wielbasis en dat ga je echt wel merken in het rijgedrag.
Maar het is nog geen tandem hè? :wink:

Btw. Als je zo sportief wilt rijden moet je toch geen reisfiets zoeken?
Ik wijs er alleen maar op dat het rijgedrag verandert, niet of dat fijn of niet fijn is.
Daarom vul ik je even aan. :D