Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Leuk idee!
De prijs van het fietskaartje is versneld van € 6,20 naar € 7,50 gegaan, omdat NS kosten zou maken voor extra lange treinen naar Groningen en Leeuwarden. Niet zozeer voor het aantal reizigers maar vanwege het aantal fietsen.keesswart schreef: ↑ma 24 aug, 2020 11:29Enkele weken terug hebben we onze fietsen weer eens meegenomen in NS-treinen. Eerst op een vrijdagavond van Leiden naar Assen. Van tevoren keurig 2 fietsplekken geregistreerd. In Leiden had deze trein, die Den Haag Centraal als beginstation heeft - nog genoeg ruimte. Bagage eraf gehaald en in het rek bij ons zitplaatsen gelegd. Het was wel een koploper, met officieel slechts plek voor 3 fietsen per treinstel. Dat werden er in de loop van de reis aanzienlijk meer totdat het hele balkon vol stond met fietsen.
Het verhaal gaat dat de NS de treinen naar het noorden vaak langer zou maken om meer fietsplekken te creëren (zie dit draadje). Daar heb ik tijdens deze rit niks van gemerkt. Een tweede treinstel van deze koploper werd in Zwolle zelfs afgekoppeld. Gelukkig zaten wij in het voorste treinstel, dat doorreed richting Groningen.
Ruim een week later wilden we op zondagmiddag terug met de trein van Leeuwarden naar Leiden. Ook nu wilden we onze fietsen registreren. Dat bleek alleen 's avonds nog te kunnen. In treinen die eerder vertrokken, was nooit meer dan 1 fietsplaats beschikbaar. Dus hebben we voor de trein die we wilden hebben 1 registratie gedaan voor 2 fietsen. Dat bleek een dubbeldekker van het type DDZ te zijn. In de hele trein was maar 1 ruimte voor fietsen waar officieel slechts 2 fietsen mochten staan.
Wij waren de eerste fietsers die instapten. Even later kwam nummer drie, die nog prima naast onze fietsen paste. Onderweg kwamen er nog meer fietsen bij, die tegen de klapstoeltjes tegenover onze fietsen werden gezet. Daar zou ook voldoende ruimte zijn als er geen hinderlijk glazen wandje zou staan, dat dwingt om fietsen er scheef neer te zetten. Uiteindelijk stonden in deze trein een groot deel van de rit 7 fietsen. Op weg naar het toilet kon ik er met enige moeite tussendoor lopen, maar met 6 fietsen was het gangpad breed genoeg gebleven.
Ook tijdens deze rit had de NS geen extra materieel ingezet om meer fietsruimte te creëren. Integendeel: het gebruikte treinstel voor alle middagtreinen op dit traject was van het type dat de minste ruimte voor fietsen heeft.
Het antwoord op je laatste vraag is ja. Reserveren geeft geen recht op reizen. Dat is het idiote. Je kunt tijdens het reserveren in de app alleen bij benadering zien hoe vol een trein is met fietsen. Bij benadering, want niet-gereserveerde fietsen kunnen gewoon mee indien plaats beschikbaar.Bert van Sprang schreef: ↑do 10 sep, 2020 10:19Ik snap niet zo goed wat het probleem is met de verplichte digitale aankoop en de vrijwillige reservering. Ik check digitaal in met mijn OV-chipkaart en in de trein reserveer ik en koop een kaartje voor de fiets met mijn NS-app, simpeler kan het niet. Ik vraag me wel af wat het nut van reserveren is als het niet verplicht is en of NS mijn fiets nog mag weigeren als ik gereserveerd heb?
De ruimtes voor fietsen blijven verdraaid te klein in Nederlandse treinen! Utrecht, doe er wat aan! Ik heb Duitse en Oostenrijkse treinen meegemaakt waar halve wagons voor fietsen bestemd zijn!
‘Utrecht’ gaat echt niets veranderen omdat jij hier iets vindt, Martin. Je kunt beter lid worden van reizigersvereniging Rover en de Fietsersbond, die al jarenlang druk uitoefenen op de NS, ook voor meer fietsplekken in treinen. Mede dankzij deze verenigingen heeft het meeneemverbod voor fietsen in NS-treinen dit jaar maar kort geduurd.Martin E. van Doornik schreef: Utrecht, doe er wat aan!
registreren
Uiteindelijk beslist de HC (hoofdconducteur) van de trein.