door
zehnder » vr 21 aug, 2020 19:34
Het prachtige van fietsen is dat je op je eigen spierkracht ergens komt, de technische details zijn minder relevant. Of je nu een honderd jaar oude fiets hebt, zonder veel technologie, of een moderne fiets met allerlei snufjes zoals versnellingen, het basisidee blijft dat je op je eigen spierkracht ergens komt.
Voor sommigen is een e-fiets een uitkomst, maar volgens mij even vaak een flauw excuus om weinig te moeten trappen. De benodigde vermogens zijn hier eerder al genoemd, en zijn voor het gros van de bevolking prima haalbaar. Ik kan het maar toejuichen als iemand, om wat voor reden dan ook, niet meer op een gewone fiets kan rondrijden maar dat wel kan op de e-fiets.
Eveneens kan ik speed-pedelecs toejuichen als vervanging van een auto. Echter onderschatten veel mensen hun eigen mogelijkheden en capaciteiten, na enkele weken of maanden trainen zijn de meesten echt wel tot veel meer in staat dan ze zelf (weinig ambitieus) ooit zouden durven dromen.
Zoals hier al enkele keren benoemd in het topic hebben dit soort van elektrisch aangedreven rijwielen nog weinig overlap met fietsen, laat staan fietsvakanties. In die beleving speelt het feit dat je volledige aangedreven (en aangewezen!) op je eigen spierkracht (en vaak ook doorzettingsvermogen) toch een heel grote rol. Wat de gebruikers ook mogen beweren. Iemand die met de motor op vakantie gaat heeft vast ook een prachtige vakantie en kan ook genieten van het landschap, dat maakt het nog geen fietsvakantie
.
Volgens mij weinig verkeerd om het als dusdanig te benoemen. Ik vind het erg bevreemdend dat er zoveel waardeoordeel in zit, ik heb als fietser ook weinig waardeoordeel over iemand die op vakantie gaat met de motor.