Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Ja, die van mij heb ik toch zeker twee keer pompen plezier van gehad. Gelukkig kun je 'm ook klemmen tussen twee voeten tijdens het pompen.Velotraumer schreef: ↑di 18 aug, 2020 13:38Heb zelf de Topeak turbo morph. Het voetje is bestwel fragiel. Ik zie dit tzt nog wel een keer afbreken.
Bij meer dan 5 bar moest je zoveel kracht zetten dat het amper meer te doen was, en je makkelijk 'uitschiet'. De voet is idd uiteindelijk afgebroken. Ik heb 'm nog wel ergens thuis liggen (zit momenteel in Frankrijk)
Ik heb een exemplaar van Decathlon en de ervaringen zijn goed.
Dat lijkt bizar. Een CO2 molecule is normaal groter dan stikstof (80% van de omgevingslucht).derdekeer schreef: ↑di 18 aug, 2020 19:32Ik heb een exemplaar van Decathlon en de ervaringen zijn goed.
Maar achteraf verliest de band vrij snel druk, (veel) sneller dan wanneer hij met lucht gevuld is.
Op meerdaagse tochten zul je dus moeten bijpompen.
Wat ik niet weet, bij gebrek aan lekke banden op meerdaagse tochten, is of je dat bijpompen ook kunt met een CO2-patroon, door het maar deels te gebruiken.
Ik kan niet voor TS spreken, maar bij mij is de reden puur het voorkomen van pinch flats (snake bites).Joris Flemming schreef: ↑di 18 aug, 2020 20:06TS wenst de banden van een racefiets tenminste op 7 bar te zetten.
Er van uitgaande dat een racefiets die voor toeren op de lange afstand wordt gebruikt tenminste op 25mm banden rijdt, anno 2020, en meer aan te raden op 28mm of zelfs 32mm, lijkt mij deze gewenste druk behoorlijk te hoog, zelfs bij een fors rijdersgewicht.
Molekuulgrootte zegt niet alles.In dit TNO-artikel uit 1967 (download als pdf) staat de gasdoorlatendheid (P) van enkele bekende gassen voor diverse (o.a. rubberachtige) materialen vermeld. Daarin zie je dat de P van CO2 meer lijkt op die H2 en He dan op die van N2 en O2. Ze zeggen dat het transport "geactiveerd" is, en niet wordt verklaard als diffusie door porien (waarbij molekuulgrootte wel een rol speelt). Mijn vermoeden is dat dit te maken heeft met de mate waarin CO2 energie absorbeert en weer afstaat, die veel groter is dan bij N2 en O2. Of om het simpeler te zeggen: CO2 is een veel beter broeikasgas dan O2 of N2. Hierdoor is het blijkbaar ook makkelijker te transporteren door rubber. Nu zijn H2 en He (voor zover ik weet) geen typische broeikasgassen maar die profiteren dan waarschijnlijk toch van hun geringere omvang. Zie punt d. op pagina 8 van de pdf. CO2 heeft een hoog kookpunt. Daarom laat het zich bij kamertemperatuur in een patroon persen.Blackbelt schreef: ↑di 18 aug, 2020 20:16Dat lijkt bizar. Een CO2 molecule is normaal groter dan stikstof (80% van de omgevingslucht).derdekeer schreef: ↑di 18 aug, 2020 19:32Ik heb een exemplaar van Decathlon en de ervaringen zijn goed.
Maar achteraf verliest de band vrij snel druk, (veel) sneller dan wanneer hij met lucht gevuld is.
Op meerdaagse tochten zul je dus moeten bijpompen.
Wat ik niet weet, bij gebrek aan lekke banden op meerdaagse tochten, is of je dat bijpompen ook kunt met een CO2-patroon, door het maar deels te gebruiken.
De reden waarom autobanden druk verliezen is net de zuurstef die verdwijnt omdat die molecules kleiner zijn.
Kan je geen lachgas patroontjes gebruiken, dan is een nog groter molecule denk ik.
Ik heb inderdaad 28mm banden er op gelegd voor mijn aankomende trip. Ga ja advies om met wat minder bars zeker overwegen, bedankt.Joris Flemming schreef: ↑di 18 aug, 2020 20:06Een terzijde;
TS wenst de banden van een racefiets tenminste op 7 bar te zetten.
Er van uitgaande dat een racefiets die voor toeren op de lange afstand wordt gebruikt tenminste op 25mm banden rijdt, anno 2020, en meer aan te raden op 28mm of zelfs 32mm, lijkt mij deze gewenste druk behoorlijk te hoog, zelfs bij een fors rijdersgewicht.
Het verlagen van de druk met een bar of zelfs enkele bars doet de rolweerstand maar met enkele watts toenemen, terwijl het rijcomfort aanzienlijk toeneemt over het algemeen, en op slechte wegen de fiets soepeler en dus ook sneller over oneffenheden rijdt.
Dat is correct... ik heb ook gemerkt dat een band gevuld met CO2 sneller leegloopt. Weet ook niet direct de logica al is die me wel eens uitgelegd vrees ik. Misschien is het antwoord hier te vinden:vincent schol schreef: ↑di 18 aug, 2020 21:23[...]Blackbelt schreef: ↑di 18 aug, 2020 20:16derdekeer schreef: ↑di 18 aug, 2020 19:32
Ik heb een exemplaar van Decathlon en de ervaringen zijn goed.
Maar achteraf verliest de band vrij snel druk, (veel) sneller dan wanneer hij met lucht gevuld is.
Op meerdaagse tochten zul je dus moeten bijpompen.
Wat ik niet weet, bij gebrek aan lekke banden op meerdaagse tochten, is of je dat bijpompen ook kunt met een CO2-patroon, door het maar deels te gebruiken.
Als vulling van fietsbanden klinkt CO2 dan toch meer als een 'thuiskomertje' dan geschikt als permanente vulling.
https://nl.wikipedia.org/wiki/LuchtLucht bestaat voor ongeveer 78 vol.-% uit stikstofgas, 21 vol.-% uit zuurstofgas en bijna 1% argon. Daarnaast bevat lucht sporen van andere edelgassen, een sterk wisselende hoeveelheid waterdamp (0,7 vol.-%), en koolzuurgas, dat ook in hoeveelheid sterk kan wisselen. In de buitenlucht bedraagt de hoeveelheid koolstofdioxide of koolzuurgas ongeveer 0,04 vol.-%, binnen een woning kan dit, als er gestookt of gekookt wordt, veel hoger zijn. Door hogere mondiale concentraties versterkt dit gas het broeikaseffect op aarde. Sinds de industriële revolutie is de concentratie koolstofdioxide in de atmosfeer toegenomen van ongeveer 0,03 vol.-% naar inmiddels meer dan 0,04 vol.-% (ongeveer 401 ppmv).