Bike4travel heeft een stukje geschreven over het gewicht van een fiets:
https://www.bike4travel.nl/blog/wat-wee ... ntiefiets/
https://www.bike4travel.nl/blog/wat-wee ... ntiefiets/
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Bedoel je mijn gewone fiets? Dat is de reden dat ik er een ligstuurtje opgezet heb Het verbaast me trouwens dat er niet meer met een ligstuur fietsen (vakantiefietsers). Niet alleen ideaal bij veel tegenwind, maar ook om je polsen te ontlasten én om wat gewicht van je zitvlak naar voor te brengen. Met een vlinderstuur kan je wel verschillende posities aannemen, maar het gewicht blijft op je polsen (en je zitvlak). Zelfs voor kortere ritten vind ik het leuk om af en toe af te wisselen. Combineren met een stuurtas is ook geen probleem, die hang ik gewoon aan de achterkant van mijn stuur (als de rugzak van m'n dochter in de voordrager ligt). Dan heb je wel een lang frame nodig, anders kom je er met je knieën tegen. Maar we zijn aan het afwijken
Het heeft ook tegens, zoals dat je heupen en/of rug verder moeten buigen, net als je nek. Veel fietsers kunnen dat niet (meer) of vinden het niet comfortabel. Gezien de snelheid van de meeste fietsers die ik zie maakt het ook niet veel uit. Bovendien fietsen de meeste mensen geen afstanden waarbij het zin zou hebben. Ik zag laatst cijfers over de gemiddelde lengte van toeristische fietstochtjes; viel nogal tegen.
Ik heb even de proef op de som genomen. Ik kom aan 19,4kg voor mijn TM 3+ inclusief Pinion-bak
Sommigen maken ze zo dat je met 40 kilo bagage achterop en 25 kilo voorop toch niet zo snel iets stuk rijdt. Of iedereen dat nodig heeft is dan weer een volgende vraag
Retorische vraag hoop ik? Zet (een plaatje van) je fiets naast die van Inge en zoek de 10 verschillen.Jan Eleveld schreef: ↑wo 12 aug, 2020 10:10Wat doet men tegenwoordig toch met die fietsen?Zit ergens rond de 21kg