door
Revanho » za 04 jul, 2020 17:20
Shadow schreef: ↑do 02 jul, 2020 22:42
Wat mij betreft voor iedereen, wat cijfers zeggen boeit me niet zo, die leest iedereen toch maar naar eigen inzicht en trekt vervolgens de gewenste conclusie. (Iets met ‘lies, damn lies and statistics’ ...)
Bizarre redenering. Omdat cijfers kunnen misbruikt of verkeer geïnterpreteerd worden of omdat ze (in dit geval) niet helpen een eenduidig antwoord te geven op de vraag negeren we de cijfers maar en gaan we enkel nog af op het gevoel.
Ik kan slechts hopen dat er zo weinig mogelijk beslissingen op die manier worden genomen.
PatrickL schreef: ↑vr 03 jul, 2020 07:03
Ik draag altijd een helm, of het woon-werkverkeer is of op een fietstocht. Is gewoon een attitude. Ik heb daar geen wetten voor nodig.
De discussie of een helm dragen een goed idee kan zijn en de kans op ernstig ongevallen verkleint of de discussie of een helmplicht wenselijk is, zijn twee fundamenteel verschillende discussies. Natuurlijk zijn er overlappende argumentaties, maar er zijn ook heel grote verschillen.
Arie E schreef: ↑vr 03 jul, 2020 08:11
Dit. Ik vraag me altijd af waarom er zoveel via wetten gereguleerd moet worden. Stel dat de autogordel niet verplicht was geweest en dat er nu plannen waren. Ik voel niet zo'n behoefte om dat wettelijk vast te leggen. Ik zou het zoeken in, precies, die attitude.
Hoewel de gordelplicht waarschijnlijk werd ingevoerd om bestuurders tegen zichzelf te beschermen is er toch een fundamenteel verschil met de helmdracht bij fietsers. Toch zeker als men niet alleen in de auto zit.
Het dragen van een gordel is ook een belangrijke bescherming voor mede-inzittenden in de auto. Een helmdracht op de fiets heeft alleen gevolgen voor de (on)veiligheid van de drager. (Waarbij ik er even vanuit ga dat de veiligheidshomeostase beperkt blijft.)
willem.m schreef: ↑vr 03 jul, 2020 08:15
Van mij hoeft dat niet op een gewone e-bike (max. 25 km/u). Ik ga ervan uit dat mensen ook zonder ge-/verboden de juiste afweging maken, rekening houdend met de persoonlijke situatie en de omstandigheden waarin gefietst wordt. Ook onderschrijf ik de al gegeven argumenten over schijnzekerheid en het belang van preventie.
Niet dat ik voor een helmplicht ben. Maar uw geloof in correcte en rationele afweging van mensen wordt in ieder geval niet ondersteund door wetenschappelijk onderzoek. Mensen zijn irrationele wezens die gemiddeld genomen bijzonder slecht zijn in het inschatten van risico's en wiens gedrag niet gebaseerd is op rationele en onderbouwde risicoafwegingen.