Revanho schreef: ↑zo 21 jun, 2020 12:24
GMS21 schreef: ↑zo 21 jun, 2020 00:12
Dus tests, bah. Ervaringen van gebruikers zijn 100 keer "juister".
Dat doet me denken aan veel tests van fietsverlichting. Waarbij de fietsverlichting geen druppel water te zien krijgen of enkel even worden ondergedompeld of bespoten. Zet je zo'n lamp op een fiets (zonder spatbord) bij harde regen, dan blijkt soms al snel dat waterdichtheid een groot probleem is. Of men opent de lamp om de batterijen te vervangen en dan blijkt de waterdichte rubber bijna onmogelijk terug goed te steken is bij het terug sluiten van een lamp.
Of na een paar maanden blijkt dat de houder waarin je de lamp moet vastzetten de lamp niet meer los wil laten of omgekeerd, men de lamp er niet degelijk terug in vast kan klikken.
Ook de testen van de Nederlandse Fietsersbond zijn vaak veel te kort door de bocht en houden te weinig rekening met werkelijk gebruik en duurzaamheid.
En ik kan dit belletje ook door ringen: die Smart modulaire pinkertjes op 2 batterijen.
Dat rubberachtig knopje waar je ze mee aan/uitzet of (klooierij) moet doorpushen tot de gewenste modus).
Dat is niet afgedicht. Het water loopt erin, doet de koperprintbaantjes van het contact groen oxideren, waarna je ze niet meer te schakelen zijn. En je NiMH batterijen roesten dan ook, en ook weg te gooien. Elk jaar moest ik een handvol nieuwe kopen. Op een bepaald moment was ik de rommel zo beu dat ik een dynamo achterlicht kocht, en een kabeltje legde naar voorlicht.
En raad eens: dat achterlicht bleek OOK rommel. Het werkte eerst niet, en ik kon maar niet snappen waarom. Ik mat de spanning, er even tegenhouden deed het branden, maar zodra de draden in de contacten ging het niet.
Wat bleek uiteindelijk: de draden van mijn kabeltje waren te DIK. Ja, te DIK. Ik had om het deftig te doen 2 x 0.75 mm gelegd en als je ze erinstak duwden ze de ene pool VOORBIJ de andere pool. En de draad werd niet tussen 2 koper/metaalcontacten gespannen, maar tussen 1 en het plastiek van de behuizing. Terug om enkele centjes uit te sparen. De enige betrouwbare optie was vastsolderen maar dan kan ik het licht er niet meer zomaar afnemen. Ik heb de 12 euro dan maar in de vuilbak gesjot en zelf een fietslicht gebricoleerd van een elektrisch compatibele zaklamp.
De hele dag wordt je bestookt met woorden als duurzaam milieu ecologisch enz, de realiteit is net omgekeerd: de grootste brol wordt met die argumenten over de toonbank geschoven.
Ik gooi oude toestellen, van lang geleden, daarom nooit weg, zelfs als ze kapot zijn. Omdat hun onderdelen wèl nog te herbruiken zijn mits wat bricolage, in tegenstelling tot de ontworpen-wegwerp van heden ten dage.
Een zoveelste voorbeeld: spatlappen. Enkele jaren geleden kocht ik er eens enkele, 15 euro / stuk. Ze zagen er rubber en degelijk uit. Niet dus. De rubber verstierf in de zon (allicht additieven uitgespaard) en die metalen strips in de hoeken, om ze over het spatbord te plooien, roestten door. Waarom: ze hadden gaatjes geboord (of opengelaten bij het gieten van de rubber in een vorm), net op de plaatsen van de plooiingen. Ik kan voor die gaatjes geen enkele andere reden daarvoor bedenken dan moedwillige/ontworpen levensduurinkorting.
Bij het set dat ik nog had als reserve, heb ik die gaatjes volgespoten met siliconen, om de sabotage ongedaan te maken. Alleen verstierf die rubber nog steeds in 1 zomer.
Wat deed ik nadien: stukken epdm uit afval, met stijve draad waslijn via gaatjes doorheen kunststof spatbord vastgemaakt. Epdm is wèl duurzaam. En inderdaad, nu 5 jaar later, hangen dezelfde er nog steeds, en er is niks aan te zien.
En de montage / beugels, ook zoiets. Almaar veranderen ze de kliksystemen, incompatibel gemaakt met de oude. Omdat je die zou moeten wegsmijten / geen onderdelen zou kunnen recupereren ervan. Opdat je toch nog eens langs hun kassa zou passeren.
Ik ben quasi gestopt met nieuwe zaken te kopen, koop alles okkazie en liefst van de tijd dat de dingen gemaakt werden om mee ipv kapot te gaan. En bricoleer alles. Zo ziet mijn fiets er dan ook uit. Een peperdure metalen korf achteraan? Nee. Het is een goedkope opbergkooi van IKEA, die een kwart van de fietsbrancheprijs kost en veel degelijker gemaakt is (bovenkant is omzoomd met een stevig profiel).