door
Ruud-H » di 16 jun, 2020 11:16
Tja, is het niet gewoon de god-weet-hoeveelste poging van de fietsindustrie om een bepaald fietsconcept aan de man te brengen? Stadsfiets, racefiets, tijdritfiets, MTB (met een stuk of 20 subcategoriën), BMX, cyclocrosser, fitnessfiets (dat is toch een racefiets met een recht stuur?), hybride / trekkingfiets....
Is een fiets niet gewoon een fiets? Dunne banden rijden sneller op asfalt, dikke beter op onverharde ondergrond. Iets er tussenin doet het overal redelijk. Een recht, krom of multi-positie stuur is gewoon een persoonlijke keuze.
Sinds ik een "gravelbike" heb draaien mijn racefiets en mountainbike aanzienlijk minder kilometers. Waarom? Omdat mijn "racefiets met dikke banden" / "mountainbike met krom stuur" voor mij het beste compromis is. Met mijn "compromis-fiets" ben ik op de weg iets langzamer als met mijn racefiets, draai ik wel met een grote grijns elke onverharde veldweg op. En met mijn "compromis-fiets" rijd ik tot nu toe nog elke mountainbikeroute die ik in Limburg tegen kom. In de (lastige) afdalingen wat minder snel als op mijn mountainbike, maar op de stukken met asfalt of aangereden grind weer een stuk sneller.
Mijn idee is dat je een fiets rijdt die het best bij je gebruik past. Dan heb je het meeste plezier van je fiets.
Voor wie valt voor gelikte marketingpraatjes waarin, eureka, een niche toepassing opeens tot de beste ontwikkeling ooit wordt gebombardeerd, kan ik alleen mijn schouders ophalen.
Oh ja, voordat er commentaar komt. Ik ben gewoon een vriendelijke fietser, die afremt voordat hij een wandelaar passeert. Die even zwaait of goeiendag zegt. Die bedankt als iemand voor hem zelf schuift. En die op een smal pad zelf even in de berm gaat staan om een wandelaar te laten passeren. Die zich niet druk maakt of zijn broek wel of niet moet flapperen? Waar een tas wel of niet hoort te hangen?
Als we met zijn allen een beetje geven en nemen, dan ziet de wereld een stuk zonniger uit.