door
Adieu » zo 14 jun, 2020 09:56
Sonny schreef: ↑zo 14 jun, 2020 09:43
Jongens, we zitten hier toch op de Wereld
fietser? Gaan we hier nu ook onze medefietser onder vuur nemen omdat hij/zij niet op de juiste fiets rijdt? Het zal mij aan mijn derrière roesten waar iemand op fietst, als er maar gefietst wordt.
Ik ken fietsers met een 'fatbike' die de mooiste reizen in afgelegen gebieden maken en voor een gravelrit in Nederland of België dezelfde fiets gebruiken. Moet daar dan nog een door het forum goedgekeurde Santos of Avaghon voor gekocht worden?
Gravelrijders zijn yuppen, fatbikers zijn stijllozen.... Pffff.
Je hebt absoluut een punt. Ook mij zal het aan mijn derrière roesten waar iemand op fietst.
Maar ik heb daarbij wel een mening over bepaalde fietsen. En daarmee bedoel ik of deze fietsen voor mij, in de omgeving waar ik daar mee zou willen fietsen, geschiktere fietsen zouden zijn dan ik al heb.
En als ik dan naar het wegdek in ons kleine kikkerlandje kijk, zie ik geen aanleiding om daar een fatbike of gravelbike voor te kopen. Ik vind beiden toch in eerste instantie een modeverschijnsel, een nieuwe impuls voor de verkoopcijfers van fietsen.
Als vakantiefiets, waar je lichtgewicht mee op pad wilt kunnen gaan, lijkt de gravelbike mij een prima oplossing. Lichter en sneller dan de gemiddelde vakantiefiets, waar je grotere afstanden per dag mee kunt fietsen.
Misschien dat ik die ambitie nog een keer krijg en mijn Santos Travelmaster 3+ inruil voor een mooie gravelbike.
Maar voorlopig ben ik nog niet overtuigd.
Er zijn wel aardige filmpjes over de pro’s en contra’s van gravelbikes versus (o.a.) mountainbikes.
https://youtu.be/PvYFzKjdGmU