Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Daling aantal campings in Frankrijk - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Daling aantal campings in Frankrijk

Fedor schreef:
di 09 jun, 2020 09:38
Leon schreef:
di 09 jun, 2020 08:57
Blackbelt schreef:
ma 08 jun, 2020 22:37
In de streek rond Bergerac zijn er veel engelse ITers en bankmedewerkers gevestigd. Die werkten van thuis en hadden een goede vliegverbinding met Londen vanop de kleine luchthaven.
Zo'n levenswijze als groep kun je terracide noemen. Daar moeten we echt van af.
Helaas zie je het heel veel. M.n. mensen die in Londen werken zijn gewend aan lange reistijden, zo lang dat het hun soms beter uitkomt om (soms dagelijks) vanuit Frankrijk te komen vliegen.
Die vliegen 1-2 keer per maand over.
Ik zag zelfs ooit een reportage van een brandweerman die in Praag woonde, maar 1 keer per week naar UK vloog om zijn 24h shiftjes te doen. Dat had meer met cost of living in UK te maken.

Waar het me om gaat, de trend naar verdere verstedelijking gaat misschien wat vertragen als er meer mensen thuis mogen en kunnen werken.

Waarom zou ik als IT er in Amsterdam gaan wonen voor goud geld, als ik ook in Groningen een mooie stek vindt, en ik maar 1 keer per week een langere rit moet maken. Dat kan in Frankrijk de revival van sommige dorpen die nog enigszins bereikbaar zijn betekenen. Geen enkel dorp is leefbaar als er geen bakker, supermarktje en huisarts meer is op acceptabele afstand.
Leon schreef:
di 09 jun, 2020 08:57
Blackbelt schreef:
ma 08 jun, 2020 22:37
In de streek rond Bergerac zijn er veel engelse ITers en bankmedewerkers gevestigd. Die werkten van thuis en hadden een goede vliegverbinding met Londen vanop de kleine luchthaven.
Zo'n levenswijze als groep kun je terracide noemen. Daar moeten we echt van af.
waarom zou je hier vanaf moeten ?

elke dag 3 uur in de auto zitten naar amsterdam en terug of 1-2 keer maand naar Londen vliegen?
alstro schreef:
di 09 jun, 2020 20:15
elke dag 3 uur in de auto zitten naar amsterdam en terug of 1-2 keer maand naar Londen vliegen?
Ook zij die 3 uur per dag in de auto zitten vertonen niet bepaald wenselijk gedrag. Onderschat overigens niet hoe gigantisch veel energie vliegen vraagt. Voor een vluchtje Londen kan men heel veel uren auto rijden.

En ja, van zo'n gedrag moeten we inderdaad af als we de wereld wat leefbaar willen houden.

Renaat
Nog ff uitgezocht: de meeste super-commuter Britten vliegen maandag naar Londen en komen donderdag/vrijdag weer thuis, elke week.
Zelfs vanuit omgeving Nice wordt dit toegepast, en zelfs dan zijn de maandelijkse reistijd- en kosten lager dan wanneer men voor dezelfde huur/hypotheek rondom Londen gaat wonen.

Vliegen is te goedkoop en vergeleken met de trein ook te efficient dus ;)
Revanho schreef:
di 09 jun, 2020 20:48
alstro schreef:
di 09 jun, 2020 20:15
elke dag 3 uur in de auto zitten naar amsterdam en terug of 1-2 keer maand naar Londen vliegen?
Ook zij die 3 uur per dag in de auto zitten vertonen niet bepaald wenselijk gedrag. Onderschat overigens niet hoe gigantisch veel energie vliegen vraagt. Voor een vluchtje Londen kan men heel veel uren auto rijden.

En ja, van zo'n gedrag moeten we inderdaad af als we de wereld wat leefbaar willen houden.

Renaat
Nou dat is zeker een ding wat zeker is.

Maar ik heb echt werkelijk geen idee hoeveel energie een vliegtuig vlucht van 1000 km kost tov van een auto. Trein - auto. Er zullen best wel overzichten zijn. Beetje hard fietsen kost 200 watt per uur is wat ik wel weet. In mijn wedstrijd tijd ging 300 ook nog wel als ik in goede doen was.
alstro schreef:
di 09 jun, 2020 21:43
Maar ik heb echt werkelijk geen idee hoeveel energie een vliegtuig vlucht van 1000 km kost tov van een auto.
Het kost enkele malen meer. Als je het nauwkeuriger wilt weten: google.
Maar het grootste verschil zit in het gemak waarmee veelvliegers enorme aantallen kilometers consumeren. Plus daar bij dat korte vluchten heel veel extra energie kosten omdat de verkeersvliegtuigen daar niet voor gemaakt zijn en omdat het rondje om tegen de wind in te kunnen opstijgen plus het rondje om tegen de wind in te landen plus het 'eventjes' wachten alvorens te mogen landen samen al heel wat kilometers zijn op een zeer ineffcient moment van de vlucht.
Om terug te komen op het topic 'Daling aantal campings in Frankrijk' is het misschien interessant te lezen wat er gaande is met de campings in Frankrijk gezien door de specialisten ter zake in Frankrijk. Ik vond hierover het volgend artikel: 'Pourquoi les "petits" campings disparaissent', of 'waarom de "kleine" campings verdwijnen'.
Exact wat ik schrijf. Municipale campings zijn een kost voor de gemeente, en die worden ofwel gesloten, ofwel verkocht aan een privé uitbater die de inkomsten omhoog wil trekken en er een 3, 4 of 5 sterren camping van maakt.

En voor een camping met minder dan 50 plaatsen is die investering niet rendabel.
Het model van overnachtingen voor 10€ werkt gewoon niet meer.
Blackbelt schreef:
di 09 jun, 2020 22:03
Het model van overnachtingen voor 10€ werkt gewoon niet meer.
Dan hoop ik maar dat dit niet overslaat naar Nederland (en dan m.n. de Natuurcampings).

Maar het schijnt nu (net na de persconferentie) al storm te lopen qua reserveringen in Nederland.
nicolevelo schreef:
di 09 jun, 2020 21:57

Ik vond hierover het volgend artikel: 'Pourquoi les "petits" campings disparaissent', of 'waarom de "kleine" campings verdwijnen'.
Opmerkelijke quote uit dat artikel:

"À l’inverse, les catégories socioprofessionnelles plus aisées (CSP +) seraient moins demandeuses d’équipements. « Elles recherchent le calme, la nature, dormir sous tente… ». Donc les une ou deux étoiles !"

CSP+ staat volgens Wikipedia voor "... les chefs d'entreprise, les professions libérales, les professions à plus fort revenu du secteur privé (cadres, ingénieurs, chercheurs, etc.) ainsi que l'ensemble des fonctionnaires de catégorie A."

Wat "catégorie A" betekent in Frankrijk weet ik niet, maar ik vermoed dat deze categorie een mooi en stabiel salaris geniet.

Ik denk dat je het zo kunt vertalen: het zijn de welvarende Fransen die op zoek gaan naar kleine campings.
Dat lijkt me nog zo gek niet. De kleine camping als statussymbool. De kleine camping, de plaats waar "professionels et cadres" even ontsnappen aan de jachtigheid van het bestaan.
Ik moet toegeven dat het klopt voor mij, al zou ik mijn salaris en mijn functie ook weer niet overdrijven.

Het vreemde is nu dat deze mensen in de marketing net beschouwd worden als heel aantrekkelijk.
Blackbelt schreef:
di 09 jun, 2020 22:03
Exact wat ik schrijf. Municipale campings zijn een kost voor de gemeente, en die worden ofwel gesloten, ofwel verkocht aan een privé uitbater die de inkomsten omhoog wil trekken en er een 3, 4 of 5 sterren camping van maakt.

En voor een camping met minder dan 50 plaatsen is die investering niet rendabel.
Het model van overnachtingen voor 10€ werkt gewoon niet meer.
Als je het met een boekhoudersmentaliteit kortzichtig bekijkt vanuit een simpel kasboek van de gemeente met inkomsten versus uitgaven door de gemeente heb je wellicht gelijk.
Voor een gemeente die verder kijkt natuurlijk niet. € 10 voor een klein tentje moet wel kunnen werken voor een gemeente, mits je kosten in hand houdt, voldoende kampeerders weet te trekken en de camping niet als een melkkoe ziet voor de gemeentekas, maar als een investering voor de gemeenschap.
Kijk eens in elitezaak Au Vieux Campeur met filialen in diverse Franse steden naar de bedragen die men wil uitgeven voor een lichtgewicht kampeeruitrusting. Interessante doelgroep. Kijk eens naar de opleving van het fietstoerisme in Frankrijk. Dan heb je ook nog de potentie van het fietstoerisme uit Vlaanderen, Nederland en mogelijk ook andere landen. Past ook bij het streven naar duurzaam toerisme. Kwestie van marketing om een label kunnen loslaten op kleine, rustige campings, waar je écht kunt kamperen, zoals kamperen ooit bedoeld was. 23% betekent ongeveer 2000 gemeenten die dit kunnen dragen. A Tout France, die het toerisme naar Frankrijk promoot, besteedt gigantische bedragen aan campagnes. Zij zouden juist nu in een tijd dat iedereen nadenkt een campagne voor kleinschalig kamperen tegen een voor hen bescheiden bedrag effectief kunnen ondersteunen.
Het resultaat van de verkoop kan tegen vallen. Eenmalig lijkt het een leuk bedrag voor de gemeentekas, maar al snel is het verdampt, omdat dit geld vaak gebruik wordt de zwier te maken naar de bevolking. Mijnheer de burgemeester wil natuurlijk herkozen worden.
Overigens worden er ook vaak gemeenteterreinen verpacht. Ik weet het van een voormalige uitbaatster van een gemeentecamping aan de Loire. Zij had een contract voor twee jaar. Daarna kwam er een nieuwe pachter die meer geboden had. Toch sta je daar met een tentje onder de € 10.
Kleine campings in de minder toeristische plekken zullen wel veel blijven verdwijnen. Wij waren bijvoorbeeld in het hoogseizoen in Bretagne. Aan de kust werden we soms bij campings weggestuurd omdat ze "complet" waren, maar 30 kilometer landinwaarts waren we dan zowat alleen op een municipal. Toch zat daar iemand(vaak studenten) de receptie te runnen. Daar moet dan toch veel geld bij, want keurige sanitair en kort gemaaid gras....
gios schreef:
wo 10 jun, 2020 10:50
Kleine campings in de minder toeristische plekken zullen wel veel blijven verdwijnen. Wij waren bijvoorbeeld in het hoogseizoen in Bretagne. Aan de kust werden we soms bij campings weggestuurd omdat ze "complet" waren, maar 30 kilometer landinwaarts waren we dan zowat alleen op een municipal. Toch zat daar iemand(vaak studenten) de receptie te runnen. Daar moet dan toch veel geld bij, want keurige sanitair en kort gemaaid gras....
Ach, heeft de student ook weer wat om handen (wellicht een familielid van de burgemeester). Bij weinig kampeerders blijft het sanitair gemakkelijk keurig.
bert sitters schreef:
wo 10 jun, 2020 11:05
gios schreef:
wo 10 jun, 2020 10:50
Kleine campings in de minder toeristische plekken zullen wel veel blijven verdwijnen. Wij waren bijvoorbeeld in het hoogseizoen in Bretagne. Aan de kust werden we soms bij campings weggestuurd omdat ze "complet" waren, maar 30 kilometer landinwaarts waren we dan zowat alleen op een municipal. Toch zat daar iemand(vaak studenten) de receptie te runnen. Daar moet dan toch veel geld bij, want keurige sanitair en kort gemaaid gras....
Ach, heeft de student ook weer wat om handen (wellicht een familielid van de burgemeester). Bij weinig kampeerders blijft het sanitair gemakkelijk keurig.
Helemaal met je eens, en het was er 110% genieten, maar ik vrees het ergste.
gios schreef:
wo 10 jun, 2020 10:50
Kleine campings in de minder toeristische plekken zullen wel veel blijven verdwijnen. Wij waren bijvoorbeeld in het hoogseizoen in Bretagne. Aan de kust werden we soms bij campings weggestuurd omdat ze "complet" waren, maar 30 kilometer landinwaarts waren we dan zowat alleen op een municipal. Toch zat daar iemand(vaak studenten) de receptie te runnen. Daar moet dan toch veel geld bij, want keurige sanitair en kort gemaaid gras....
Dat is dan ook weer een voorbeeld van je arm rekenen.
Menige municipal is buiten het seizoen, dus 11 maanden van de 12, namelijk gewoon park. Eigenlijk is een dorpscamping in die zin een legalisering van het kamperen in het park, wat vroeger zeker gebeurd zal zijn wat heel logisch is gezien de nabijheid van alle nodige voorzieningen.
keesswart schreef:
zo 07 jun, 2020 16:05
bert sitters schreef:
zo 07 jun, 2020 15:33
Als de middenstand echter verdwijnt, dan ziet het gemeentebestuur geen aanleiding meer om de camping open te houden.
Een andere reden is de 'vercampering'. Bijvoorbeeld de voormalige camping municipal in Lannion, die sinds een paar jaar is gedegradeerd tot een 'aire de camping-cars'. Met een tent ben je er niet meer welkom. En Lannion heeft als telecomhoofdstad van Bretagne echt geen wegkwijnende middenstand.
De opgeheven camping municipal in Lannion is opgekocht door Onlycamp en inmiddels ook weer open voor tentkampeerders. Onlycamp zegt o.a. te streven naar 'rustige campings, waar u na zonsondergang de sterren kunt bewonderen'.

Op andere plekken langs de Franse westkust rukt de roompottisering op. Capfun heeft al heel wat kwijnende campings veranderd in pretparken. In theorie kun je daar soms nog een duur plekje voor je tent vinden, maar in de praktijk ben je er als fietskampeerder niet welkom. In een review van een wat kleine Capfuncamping in de buurt van Caen is te lezen: 'Mijn vrouw en ik liepen op het lange afstandspad langs de kust. Met rugzak en tentje. Bij aankomst (begin juni) werd ons gezegd dat de camping vol was.
Doorgelopen naar een andere camping. Daar vernamen wij dat het waarschijnlijk helemaal niet vol was, maar dat men geen tenten meer wil zie
n'.