door
cyclos » do 28 mei, 2020 20:10
omdat we die niet goed konden vinden en ik ouder word en berg op teveel bij de rest van de familie (met 30 versnellingen) achterblijf, hadden we idd een upgrade bedacht.
[/quote]
OK duidelijk.
De kant en klare 'trekking' wielen van o.a. Rose, Bike-components, Kurbelix of Taylor wheels zijn qua prijs-kwaliteit een aantrekkelijke keuze. Ze zijn echter altijd 135 mm achter, dan wordt uitbuigen van een 126 mm frame wel een issue. Op Youtube staan genoeg filmpjes hoe je met een stuk draadstaal, grote ringen en wat moeren een stalen frame kunt uitbuigen. Mijn angst was dat je dan b.v. de linkerpad 2 mm naar buiten zou buigen en de linker 3 mm. Dan staat je wiel niet meer gecentreerd en het oogje voor de derailleur komt ook iets schever. Dat je daar in de praktijk echter niets van merkt zou ik kunnen afleiden uit het feit dat ik ook regelmatig een 135 mm naaf in een 130 mm frame heb geprutst en nooit iets van spoor- of schakel problemen heb gemerkt. Met de duimen op de achterpatten het frame uit elkaar duwen en met je vingers de as in positie brengen en de patten intrekken.
Een nadeel van die kant en klare wielen is dat ik ze door de hogere velg niet echt bij een ranke 'retro' fiets vind passen, zeker met 32 mm bandjes of minder. Bij die fiets van Alois valt het mij nog mee door de zwarte kleur van de velgen.
Mischien is deze set (passen voor en achter wiel ook mooi bij elkaar) van Rose voor 125 euro + 10 euro verzendkosten wel het beste alternatief:
https://www.rosebikes.nl/xtreme-racewie ... 400-339576
Zilveren Tiagra 130 mm naaf, 36 gaats, maar helaas wel een wat hogere en smallere 15C (= binnenmaat) velg. Als je de stickers er af weet te krijgen oogt het mooier.
Een wiel laten bouwen voor je 3 x 10 kan bij b.v. Vlechtservice. Een zwarte 130 mm Tiagra 7-10 speed achternaaf (25 euro) + lage 'platte' zilveren Ryde Sputnik polish 19C velg (30 euro) + RVS spaken en chromen nippels (16 euro) + vlechtwerk (40 euro) = totaal 111 euro incl. verzending.
Je kan ook zelf de gewenste onderdelen aanleveren. Uiteindelijk gaat het om de 40 euro vlechtwerk kosten per wiel en reis- en/of verzendkosten die je voor de onderdelen maakt. Een losse 36 gaats matzilveren Tiagra, of een zoals eerder gesuggereerd robuustere matzilveren Deore LX, is voor 25 euro op het interweb te vinden.