door
joukon » ma 18 mei, 2020 11:40
Ik kan me zo voorstellen dat in Zuid-Limburg niet alle ritten aantrekkelijk zijn om met een vouwfiets te doen. Zeker na een zware dienst.
[/quote]
Mits die vouwfiets over voldoende schakelend vermogen bezit is het prima fietsen in de heuvels tot circa 12% is mijn eigen ervaring met vouwfiets. Wat is een "zware" dienst? Ik heb zelf 25 jaar in de zorg gewerkt.
Je hebt ook vouwfiets met elektrisch vermogen om je te ondersteunen.
Sinds marktwerking in het OV kwam is de dienstverlening op een aantal plekken verslechterd.
Helaas dat zie je ook terug bij postkantoren die uit straatbeeld verdwenen zijn, van openbare telefooncellen en toiletten die afgebroken zijn, van praatpalen langs de autowegen, van betaalautomaten en plek om je brief in een brievenbus te doen.
Van bankgebouwen die verdwenen. Allerlei nutsvoorzieningen verdwijnen.
Marktwerking.
Door marktwerking zie je niet op elk station een OV fiets. Een eventuele uitbater ziet er kennelijk geen broodwinst in.
Je ziet het terug bij aanleg van glasvezelkabel en landelijke dekking van mobiele telefoon. Er is nog steeds niet overal dekking. Maar dat had ik in Frankrijk ook niet.
Allemaal zaken die overgelaten zijn aan marktwerking. Met gevolg dat je als je hier afhankelijk van bent en niet de financiële middelen hebt om voor eigen vervoer te kunnen zorgen, het mensen gaat raken in hun mobiliteit.
In die zin kan ik mij nog wel vinden in Bert's kritiek op het openbaar vervoer.
Van de andere kant is het de politiek die hier 'steken' heeft laten vallen.
Het wordt de automobilist wel erg makkelijk gemaakt om het OV links te laten liggen.
De overheid kan faciliteren. Dat doet het nu ook met behulp van belastinggeld aan multinationals.