Leon schreef: ↑za 23 mei, 2020 23:34
Mechanische eigenschappen zijn geen goede voorspeller voor slijtage-eigenschappen. Zo zijn de mechanische eigenschappen van het kunststof van fietstashaken best pover in vergelijking met staal, maar toch slijten ze dwars door het staal van de bekende Tubus dragers heen, en dat komt niet doordat dat staal zo slecht is.
Hardheid is een mechanische eigenschap. Het is een bepalende factor voor de snelheid van afslijten materiaal.
Maar het is niet de enige factor ervoor.
Draai het om: stalen fietstashaken en kunststof Tubus dragers. De eerste gaan nog vlugger door het laatste slijten.
Slijtage komt ook door kracht en beweging.
Haken oefenen hoge druk uit op klein oppervlak, en bewegen ook door de inertie van de bagage.
Er zijn methoden om de slijtage te reduceren, bvb ik steek epdm rubber tussen de contactoppervlakken. Je hebt aluminium frames (zoals klimmers gebruiken) en de schouderbanden hangen aan 2 pennen doorheen boringen in de aluminium buizen. De stalen haken met oog in waardoorheen de pennen gaan hebben een rondeelvorm maar dit is onvoldoende. Wat doe ik: epdm vierkantjes uitknippen, dubbel plooien en half gat uitknippen en weer open. Zo een 3-4tal ertussen maakt dat energie door kracht en beweging wordt geabsorbeerd door vervorming van de epdm. Dat is het werkingsprincipe voor deze toepassingen.
Het polyester textiel van fietstaswanden schuurt ook gaten in aluminium buizen van bagagerekken. De oplossing vind je voor niks langs de baan: dat blauw schokabsorberend taai kunststofmateriaal dat ze bij transport van glasramen gebruiken. Het heeft een U vorm. Ik knip daar stukken af, draai ze rond de te beschermen buis, en vast met een spanbandje dat er zich wat intrekt in de diepte en zo ook beschermd ligt.
De meest gewone rvs graden (3xx) kunnen niet gehard worden door hittebehandelingen.
De Surly rvs kettingbladen worden verkocht als
"Most chainrings on the market are made from aluminum, which is 35% softer than stainless steel. A softer metal means a shorter lifespan. Enter the Surly Stainless Steel chainring, made from 304 grade stainless. You can now have an all-steel drivetrain that will love you long time."
Maar dat is lekenbedrog. "304 grade stainless" klinkt sjiek, maar is gewoon de goedkoopste en meest voorkomende graad inox (incluis keuken). En die 35% zachter dan aluminium, maar welke aluminium graad zeggen ze NIET, en dat aluminium van kettingbladen wèl gehard is, evenmin.
Kijk eens op
https://www.wolftoothcomponents.com/pro ... chainrings
Die gebruiken een graad 4xx inox, en dat is wèl hardbaar. De prijs is navenant.
En zelfs dan nog, de tanden van een kettingblad zijn een minder bepalende factor in de slijtage van de aandrijving. De ketting is met zijn 100+ schakels de primaire slijtagefactor in het geheel. Leg een versleten (langer geworden) ketting op een nieuw kettingblad en dat laatste slijt in no time tot de slijtagegraad van de ketting. Omgekeerd niet, een nieuwe ketting zal quasi niet sneller slijten door een versleten kettingblad, om dezelfde reden.
Dat is ook het idee achter wisselen kettingen. Een eerste ketting wordt vroegtijdig vervangen door een tweede nieuwe. De nieuwe ketting kan dan slijten zonder het (duurdere) kettingblad verder te slijten. Eenmaal het punt bereikt van de eerste ketting, vervangen door een derde nieuwe. Enzoverder.
Natuurlijk, het is wat gedoe / werk.
Bovenstaande is waarom ik bredere kettingen om mijn fixie gebruik. Er slijt evenveel materiaal af (kracht maal beweging) maar de contactoppervlakken zijn groter en dus is de afgesleten "dikte" materiaal in de looprichting van de ketting minder. Anders gezegd: de ketting is minder langer geworden.