Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Dat heeft te maken met de kleurweergave index van je lichtbron, een hogere index is een betere weergave van kleuren, de index van gloeilampen is bijna 100, wat maximaal is, goeie leds scoren 90 of hoger, maar wat oudere niet en daar zit hem jouw probleem in. Het volgende probleem is dat bijna geen enkele fabrikant van fietslampen de index op geeft...tndmbkr schreef: ↑wo 20 mei, 2020 08:26Ik heb niet bezuinigd op verlichting, en toch ben ik er niet tevreden over.
Ik heb het idee dat het witte licht van mijn LEDlamp van bepaalde kleuren te weinig heeft.
Als ik door een donkere polder over een zwart geasfalteerd fietspad rijd, zie ik het gras in de berm erg goed.
En daar tussen in zou dan het geasfalteerde fietspad moeten liggen.
Maar ik zie het zwarte asfalt niet echt goed.
Grijs asfalt gaat al weer beter.
Van rood asfalt weet ik het niet, omdat dat niet wordt toegepast in een verlaten polder.
Straatstenen zijn geen probleem.
Met een ouderwetse halogeenlamp heb ik dat probleem niet.
Ik ben benieuwd naar jullie mening.
Noot: Ik heb een van de eerste versies van https://www.lupine.de/products/helmetlights/wilma
Dit is volgens mij ook een algemeen bekend probleem vooral bij regen, en in de winter (grijze dode berm). Ik twijfel of licht met een betere kleurspectrum hier veel uitmaakt. Ook de hoek van de lichtbundel op het wegdek, m.a.w. hoe laag of hoog je je lamp hebt afgesteld, zal ws van invloed zijn. Wegbeheerders passen steeds vaker dunnen belijning toe aan de rand van het fietspad zodat je het verschil tusen weg en berm goed kan zien, vooral in bochten belangrijk.tndmbkr schreef: ↑wo 20 mei, 2020 08:26Ik heb niet bezuinigd op verlichting, en toch ben ik er niet tevreden over.
Ik heb het idee dat het witte licht van mijn LEDlamp van bepaalde kleuren te weinig heeft.
Als ik door een donkere polder over een zwart geasfalteerd fietspad rijd, zie ik het gras in de berm erg goed.
En daar tussen in zou dan het geasfalteerde fietspad moeten liggen.
Maar ik zie het zwarte asfalt niet echt goed.
Grijs asfalt gaat al weer beter.
Van rood asfalt weet ik het niet, omdat dat niet wordt toegepast in een verlaten polder.
Straatstenen zijn geen probleem.
Met een ouderwetse halogeenlamp heb ik dat probleem niet.
Ik ben benieuwd naar jullie mening.
Ik hoop niet dat je mij met die lichtbak niet weet te vangen want dan vlieg ik er recht in. Sowieso zou je een helmlicht alleen in de bossen moeten dragen, en dat mag dan weer niet omdat je na zonsondergang niet in het bos hoort te zijn. Dus stop met het kopen van helmlampen en ander veblindend licht, dan heb je ook niet van doen met boze medeweggebruikers, als je dat zelf überhaupt ziet.tndmbkr schreef: ↑wo 20 mei, 2020 08:26
Noot: Ik heb een van de eerste versies van https://www.lupine.de/products/helmetlights/wilma
Je uitval is je vergeven.
Ik vind zelf een wapenwedloop met grote hoeveelheden licht niet iets waar ik aan mee wil doen, maar als je het doet, gebruik dan alsjeblieft verlichting met niet-verblindende bundels en stel ze goed af. Van goed afgestelde 2x 35W xenonlampen van auto's heb ik ook geen last.tndmbkr schreef: ↑wo 20 mei, 2020 17:34Ik vind dat de Duitse regelgeving mij als fietser onvoldoende zichtbaar maakt in het stadsverkeer.
De doorsnee auto heeft meer lichtjes dan een kerstboom.
De Duitse regelgeving geeft mij onvoldoende mogelijkheden om mij te onderscheiden van al die kerstbomen, tegen een achtergrond van neon reclameuitingen.
Ik kan je pleidooi voor de Duitse regelgeving alleen ondersteunen als diezelfde regelgeving kerstboomverlichting voor autos verbiedt.
Daar heb je een punt.
Ik denk dat bast1aan bedoelt dat, wanneer de lichtkegel van jouw fietsverlichting niet te fel is, je ook nog iets kan ontwaren in de rest van je omgeving (tenzij het stikkedonker is). Wanneer je een hele felle lichtkegel hebt zijn je ogen aangepast aan die grote lichtsterkte en zie je niks in de periferie.