Blackbelt schreef: ↑wo 13 mei, 2020 07:52
Je verwart de begrippen kwaliteit en specificatie of robuustheid.
Kwaliteit betekent doen wat je belooft. Als je een stuk ijzer vraagt van 1m met een tolerantie van 1cm, dan is alles tussen 99 en 101cm goed
Sja, dat kun je productie kwaliteit noemen (een breed en vaag begrip) of "het valt binnen de specificaties".
Robuustheid is iets anders, en jij gaat Shimano afschrijven omdat je te cheap was om je ebike te kopen met iets anders dan rollerbrakes.
Leuke aanname weer over mij. Die fiets heeft dus meer dan 2000 EUR gekost. Dat noem jij "te cheap"? Achteraf ben ik het met je eens dat die fiets te cheap was. Maar toen ik hem kocht (en nu nog steeds) vind ik 2000 EUR voor een fiets niet bepaald goedkoop. Maar verder gefeliciteerd met je rijkdom en Shimano remmen.
De reden dat ik voor roller brakes ging is: omdat ik toen ik hem kocht weinig verstand had van fietsen (en ja, ik zal je voor zijn: ik heb nu nog steeds weinig verstand van fietsen, dat wil ik best toegeven). Bovendien weet ik uit ervaring dat roller brakes prima remmen kunnen zijn voor op een elektrische fiets. Een familielid heeft er namelijk een met veel betere roller brakes die na jaren nog prima werken. Niets mis mee. Maar diegenen die op mijn fiets zitten zijn toch echt *een ontwerp fout*. Te weinig rem gekozen voor te veel fiets. Die terugroep actie van Shimano zal ook wel niet voor niets geweest zijn he?
Was ik een idioot om dan die fiets te kopen? Jazeker, dat was ik.
Wat mijn cheapheid met mijn stelling te maken heeft dat Shimano -ook- goedkope troep maakt ontgaat mij even, maar goed. Goed lezen. Nogmaals: ik zeg
niet dat Shimano alleen maar troep maakt. Goed lezen is moeilijk.
Wat is trouwens je punt? Dat alles wat Shimano maakt super degelijk is?
Rollerbrakes zijn goed voor een gewone stadsfiets, niet voor een ebike, en al zeker niet voor een fiets die je op een heuveltje gaat gebruiken.
Op een e-bike stadsfiets kunnen roller brakes prima zijn naar mijn ervaring en mening. Mits je remmen hebt die erop berekend zijn (die van mijn eigen fiets dus niet). In de bergen gaat het waarschijnlijk minder goed. Sja.. lijkt me logisch.
Als je een fiets koopt, zeg dan meteen ook dat je er mee door water wil fietsen. Als je fietsenmaker dan toch nog wil verkopen, dan is het een beun.
Ik zal het nogmaals voor je uitleggen. Zoals ik eerder al schreef, was dat een
overdreven voorbeeld om aan te geven dat degelijkheid voor mij heel belangrijk is. Wat ik daarmee wou zeggen is dat ik graag een fiets heb die zo degelijk mogelijk is. Ik was dus niet van plan om met scuba-duik uitrusting over de bodem van de zee van Scheveningen naar Londen te fietsen. Maar als ik ooit een keer in een heel ver land m'n fiets door een rivier moet tillen en hij wordt per ongeluk nat, heb ik het liefst dat hij het daarna nog doet. Dat is alles. Maar als je echt heel graag wilt geloven dat ik super dom ben, dan mag dat natuurlijk ook.