Leon schreef: ↑di 12 mei, 2020 12:36
Blackbelt schreef: ↑di 12 mei, 2020 11:45
We kunnen dit samenvatten dat je een Rolls Royce wil (handgemaakt), waarbij je zelf wil kiezen welke motor, versnellingsbak, interieur, entertainment etc er in komt. Bovendien moet die 4x4 capaciteiten hebben van een Hummer en niet door 1m water kunnen.
Besef dan ook dat de gemiddelde persoon al lang tevreden is met een Skoda of Peugeot. En dat die mensen tevreden zijn met de beperkingen van die voertuigen.
Precies. OP reageert overdreven. Hij heeft eerst een fiets gekocht die kennelijk bepaald niet doordacht was, niet goed in elkaar gezet en niet opgewassen tegen het gebruik. Om daarna dan maar naar een Rolls te gaan lijkt me het andere uiterste, wat bovendien bij spijt nog veel duurder wordt.
Het voorbeeld van de Rolls Royce is niet echt een goed voorbeeld. Die hebben namelijk enorm veel, heel duur onderhoud nodig en zijn super slecht off-road
Een beter voorbeeld was een Tesla Model S geweest
Duur, maar haalt een miljoen op de teller. Of een betrouwbare 4x4: ook duur, maar in theorie ook betrouwbaar, zelfs als je ermee door heel Afrika rijdt.
Overigens heb ik geen auto, dus dat zegt wellicht ook waarom ik bereid ben wat meer in een fiets te investeren. Wat ik nu aan m'n fiets wil uitgeven is wat sommigen in een paar jaar aan alleen al
onderhoud voor hun auto uitgeven.
Fietsen zijn nu eenmaal onderhoudsbehoeftiger omdat ze zo licht en open zijn. Er zit minder reserve in. Een auto weegt 1200 kilo en kan 500 kilo vervoeren. Een (e-bike) fiets weegt 20 kilo en kan 120 kilo vervoeren. Dat betekent dat een fiets 15x minder voertuiggewicht heeft voor elke kilo nuttige last.
Niet helemaal mee eens. Ten eerste vind ik persoonlijk brandstof auto's ook vrij onderhoudsgevoelig. Auto fabrikanten maken voornamelijk winst uit service kosten. Niet uit de verkoop van de auto. Dat is bij (dure) fietsfabrikanten wel wat anders natuurlijk.
Bovendien ben ik er voorlopig nog van overtuigd dat er tussen soorten en merken fietsen flinke verschillen zitten voor wat betreft onderhoudsbehoeftes. Net als met auto's.
Je kunt met een goedkope stadsfiets een MTB pad affietsen, dan is hij na het eerste pad waarschijnlijk stuk. Er zijn andere fietsen die daar veel beter tegen kunnen. Er zijn ook fietsen die geoptimaliseerd zijn voor zo min mogelijk onderhoud. Die zoek ik. Dat lijkt me helemaal niet zo onmogelijk als hier en daar geimpliceert wordt.
Eens kijken of ik nog iets aan Jurr toe te voegen heb.
>Ok, bij deze een lijstje.
> versleten geschaafde kabels (remkabels e.d.)
Je bedoelt van de buitenkant? Dan waren ze wel heel fout gemonteerd. Komt bij een goede fiets niet voor.
Ja, of de binnenkant. Dat komt inderdaad bij een goede fiets niet voor. Daarom wil ik een goede fiets
>Nice to have (geen must): door een rivier kunnen fietsen
> zonder dat de versnellingen/hubs stuk gaan.
Van een Pinion heb ik het nog niet gehoord maar al het andere bij assen en naven loopt erg snel vol met water als je er mee tot de assen onder water fietst en daar is in feite niks aan te doen, of je moet afdichtingen van een 4x4-auto monteren maar dan is de fiets niet meer vooruit te branden. De zaak gaat overigens niet meteen stuk maar een paar maanden later. Roest.
Dan is dat misschien te veel gevraagd. Ik vermoed overigens dat de schade bij een Pinion meevalt, aangezien die bij normaal gebruik vol zit met olie. Als daar echter water bij komt dan vermoed ik dat het gaat schuimen en dat is zeker niet fijn
> [*] Onderhoudbaarheid: Als er dan (klein) onderhoud moet
> plaatsvinden, dan moet dit zo makkelijk mogelijk kunnen.
Dat pleit niet voor versnellingsnaven, hydrauliek, riemen, naafdynamo's en alles wat technisch of electrisch is want dat maat reparaties als ze voorkomen niet gemakkelijker.
Deze snap ik niet helemaal? Bij een versnellingsbak als Pinion hoef je alleen olie te verversen. Als je echt pech hebt dat hij lek is wellicht wat afdichtingen vervangen en dan houdt het wel op. Ik heb ook wel verhalen gehoord van mensen die 1000'en KM afleggen op een lekke Pinion zonder olie erin. Dat klinkt mij prima in de oren. Het lijkt mij wel duidelijk dat je met een derailleur minder ver komt.
Hydraulische remmen hebben kans op lekken, maar hoe vaak komt dat voor? Ik weet dat eerlijk gezegd niet. Met die afgebroken kabels van het plaatje hierboven heb ik helaas wel ervaring.
Een riem vervangen is toch niet lastiger dan een ketting vervangen? Lijkt me zelfs veel makkelijker. Geen olie troep, geen derailleur mechanieken. Gewoon erop leggen en klaar.
En gaan naaf dynamo's vaak stuk dan? Vaker dan een normale hub?
>[*] Versnellingen: nogmaals, mogen nooit haperen.
Dat wordt lastig.
Zou kunnen, dan ben ik te veel eisend. Dan ga ik voor degenen die het minste haperen
> [*] Elektrisch: liefst wel, maar geen must.
Ik zou dan eerst een 'standaard' e-bike kopen om te kijken of het wat voor je is. De kans dat de eerste e-bike je ideal blijkt te zijn lijkt me klein.
Ik heb op dit moment een stadsfiets e-bike met middenmotor. Minstens 10.000 km op gefietst (met de nodige kwaaltjes).
Het is niet helemaal te verenigen met het idee van betrouwbaarheid, aangezien de elektronica die erop zit nog wel eens vol wil lopen met water of op een andere manier stuk kan gaan. Maar het is toch wel echt fijn om te hebben. En mocht de boel stuk gaan: je kunt gewoon op spierkracht verder.
Ik vind het verder interessant dat sommige mensen vinden dat je "respect moet hebben voor je materiaal". Sja. Ik denk daar anders over. Ik koop materiaal om mij te dienen. Niet omgekeerd. En als dat materiaal niet bestaat dan ontwerp ik het zelf wel. Ik ben ingenieur van beroep, vandaar wellicht ook mijn gebrek aan tolerantie voor slecht ontworpen zaken. In mijn wereld gaat een fiets niet stuk, omdat de gebruiker er niet mee om kan gaan: een fiets gaat stuk, omdat hij niet ontworpen is voor de gebruiker ervan.
Dat gezegd hebbende: ja, ik snap dat fietsen onderhoud nodig hebben en dat magie niet bestaat