Als je dan toch een baan neemt die niet bevalt, kan je maar beter decadent veel verdienen bij een Evil Company. Zoals hier: https://www.goldmansachs.com/careers/pr ... index.html.
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Als je dan toch een baan neemt die niet bevalt, kan je maar beter decadent veel verdienen bij een Evil Company. Zoals hier: https://www.goldmansachs.com/careers/pr ... index.html.
"kan concurreren" is een breed begrip.
Extra nadelen van een 2x of 3x t.o.v. een 1x:
Op mijn MTB gebruikte ik in de Loonse en Drunense Duinen altijd bewust maar 1 (granny gear of middenblad, afhankelijk van gedeelte van parcours) van de 3 kettingbladen. Dan maar soms te snel trappen (of niet trappen). Was voor mij veel relaxter rijden dan steeds te moeten nadenken over wisselen van kettingblad en dan tegelijkertijd ook nog achter 2-3 stappen schakelen.willem.m schreef: ↑ma 11 mei, 2020 08:58Extra nadelen van een 2x of 3x t.o.v. een 1x:
+ Meer nadenken over tandwielcombinatie
+ Voorderailleur vergt extra aandacht
Een 1x komt in mijn ervaring het meest tot zijn recht op een parcours waar je veel moet schakelen, dus met veel en snelle afwisseling in ondergrond en gradiënt. Zoals op mtb-parcoursen of op van die idiote jeep tracks op IJsland.
Dat is niet waar, de 12 speed cassette heeft quasi dezelfde vertanding als de 9-speed 11-32 en dus even grote stappen. Kijk maar:
Code: Selecteer alles
9 speed 11-32: 11-12-14-16-18-21-24-28-32
12 speed 10-51: 10-12-14-16-18-21-24-28-33-39-45-51
Als er nu één ding is waarvoor ik SRAM dankbaar ben, is dat ze de mythe uit de wereld hebben geholpen dat een schuine kettinglijn desastreus is. Ik heb 12.000km gereden met een 10 speed 24-38T dubbel en 12-27 cassette achteraan. Het overgrote deel van die kilometers is gereden op 38T vooraan en 14T of 13T achteraan, dus op het voorlaatste kransje of het kransje daarvoor, dus met een schuine kettinglijn. Op die 12.000km heb ik 2 kettingen versleten.
Het grote nadeel van een triple (en een dubbel) is dat vooraan schakelen onder belasting niet werkt en/of slecht afloopt. Typisch is dat een beklimming die je begon op het middenblad, maar onderwege toch net te steil blijkt te zijn. Met andere woorden, op het moment waar je je versnellingssysteem het meest nodig hebt werkt het het slechtste.
Bert van Sprang schreef: ↑ma 11 mei, 2020 09:24De grootste verademing toen ik overstapte van 3 x 9 naar 1 x 14 (Rohloff) was dat ik altijd meteen de goede versnelling had.
Ik weet wel dat op dit forum niet op duizend euro meer of minder gekeken wordt maar deze Deore-drivetrain speelt wel in een helemaal andere klasse dan naafversnellingen of versnellingsbakken. Ik schat dat achternaaf, cassette, derailleur en shifter binnen afzienbare tijd minder dan 200€ kosten. Dat zou willen zeggen dat ik onze 4 vakantiefietsen zou kunnen ombouwen naar 1x12 voor hetzelfde geld als één Rohloff naaf.
De grote plaat voor en de kransjes 13 en 14 achter liggen toch juist behoorlijk in één lijn? De ketting kan veel schuiner liggen bij andere verhoudingen.bdr schreef: ↑ma 11 mei, 2020 11:55Ik heb 12.000km gereden met een 10 speed 24-38T dubbel en 12-27 cassette achteraan. Het overgrote deel van die kilometers is gereden op 38T vooraan en 14T of 13T achteraan, dus op het voorlaatste kransje of het kransje daarvoor, dus met een schuine kettinglijn. Op die 12.000km heb ik 2 kettingen versleten.
De 38T zat op de plaats van het middenblad dus mooi in het midden van de cassette.Fedor schreef: ↑ma 11 mei, 2020 12:35De grote plaat voor en de kransjes 13 en 14 achter liggen toch juist behoorlijk in één lijn? De ketting kan veel schuiner liggen bij andere verhoudingen.bdr schreef: ↑ma 11 mei, 2020 11:55Ik heb 12.000km gereden met een 10 speed 24-38T dubbel en 12-27 cassette achteraan. Het overgrote deel van die kilometers is gereden op 38T vooraan en 14T of 13T achteraan, dus op het voorlaatste kransje of het kransje daarvoor, dus met een schuine kettinglijn. Op die 12.000km heb ik 2 kettingen versleten.
Ik begrijp deze zin niet, kan iemand verduidelijken?