Zondagmiddag hebben we vanuit ons huis een wandeling door Leiden gemaakt. Eerst door de wijken ten zuiden van de binnenstad, die in de late 19e en vroege 20e eeuw gebouwd zijn.
Dan steken we het Rijn-Schiekanaal over naar Polderpark Cronesteyn.
Op de terugweg komen we langs de Rodenburgermolen.
Aan de singels van de stad lijkt het nu wel zomer. Bootjes op het water en picknickers in het gras.
In het Plantsoen staat ook deze obese plataan (overigens niet de dikste boom van Leiden; die staat op een begraafplaats langs een ander stukje singel (
hier even scrollen)).
Op de Nieuwe Rijn, waar de terrassen op slot zijn maar ijswinkels en afhaalkoffietenten nu overuren draaien, is het best wel druk. Aan de overzijde van de gracht is het juist heel rustig, omdat daar nu geen zon is. Ook de enige ijswinkel waar geen lange rij voor staat, ligt in de schaduw.
Op Koningsdag zijn we weer eens naar Amsterdam gefietst. Op een normale Koningsdag blijf ik daar liever zo ver mogelijk vandaan, maar ditmaal verwacht ik er een ontspannen sfeer en hier en daar misschien zelfs een serene rust.
In Kudelstaart halen we cappuccino-to-go met carrot cake op loopafstand van een zonovergoten bankje.
Bij de watertoren van Aalsmeer graast een ganzenfamilie de dijk langs de Westeinderplas kaal.
Verderop in het Amsterdamse Bos zien we dat - net als op Eerste Paasdag - de hele stad aan het picknicken is.
De volgende dag moet Corrie weer naar haar werk in Amsterdam. Ik had terug naar Leiden willen fietsen, maar deins terug voor regen en tegenwind. Bovendien heb ik nog een bijna verlopen keuzedag op mijn voordeelurenkaart. Voor het eerst in 7 weken maak ik weer een ritje in een trein, die nu onwerkelijk leeg is.