door
groverr » di 14 apr, 2020 00:32
Ik heb een paar keer de Gaastra Fyts 4.11 geleend. Hij is solide en redelijk comfortabel, maar dat komt met name door de bredere banden. Brede banden kunnen trouwens heel fijn zijn op de schelpenpaden, klinkerwegen en het zandpad, als je daar tenminste nog overheen moet naar je nieuwe baan. De hoogte van het stuur en het zadel zijn ongeveer gelijk, dus het is nog zeker geen oma fiets. Het frame is van staal, wat ook wat rijcomfort kan geven. Laat je wel voorlichten over de impact op het stalen frame en het onderhoud i.v.m. het zout in de omgeving. Mogelijk moet het frame op den duur jaarlijks van binnen behandeld worden. Als je veel last van hebt van het zout kan het verstandig zijn om gelijk een riem te kiezen, zodat geen ketting onderhoud hebt. Spoel wel regelmatig je fiets af. De overige onderdelen op de Fyts zijn van een veel betere kwaliteit dan bij een gemiddelde confectiefiets, zoals een Gazelle of Batavus. Een kwaliteitsfiets kost behoorlijk wat geld, maar kan je wel elke dag veel plezier geven. En aangezien je elke dag fietst kan je dus heel veel plezier hebben aan zo een investering. Ga er wel een paar uurtjes op proefrijden (niet tot het einde van de straat en weer terug)! Misschien ervaar je dat zo een fiets zelfs lichter rijdt dan de Stevens.
Een idworx of Santos fiets met riem heeft al snel een Rohloff naaf. Die naaf kost 1000 euro en heeft grote stappen. Je gebruikt er in Nederland dus maar een paar versnellingen van. Een Afline of Nexus 8 naaf is echt prima, is lichter en goedkoper. Gebruik dat geld dan liever voor een riem als het zout een rol speelt. Ik zie bij de lokale fietsenwinkel nu heel veel fietsen met een Afline en een riem aandrijving, dus je kan ook nog wat zoeken tussen de Fyts en een standaard hybride confectiefiets van Batavus of Gazelle in.
Tussen je eerste post en nu zit ruim een jaar. Dan is het heel normaal dat je weer een nieuwe ketting om moet leggen, remblokjes moet vervangen en een keer een nieuw voorblad moet krijgen. Je hebt ook kans dat je trapas lagers eens aan de beurt zijn. Dat is allemaal niet zo gek als je dagelijks zoveel fietst door weer, wind en zout. Een ketting gaat sowieso maar iets van 3000 km mee en ook een voorblad slijt door de krachten die erop komen. Volgens mij fiets je behoorlijk veel per jaar.
Als je steeds opnieuw aan een andere fiets denkt vanwege de geometrie, dan zit je dus blijkbaar vaak met tegenzin op de Stevens. Dus kijk wat je nodig hebt en kijk waar je plezier in hebt. Misschien kan het in 1 fiets.