math schreef: ↑za 11 apr, 2020 18:40
Wat als nu
nieuw Chinees onderzoek laat zien dat 1,5 meter te weinig is in een gesloten ruimte?
Het is niet de definitieve versie van hun publicatie, die verschijnt pas in juli.
Dank voor het delen. Ik heb het zojuist met veel interesse gelezen. Boeiend om te zien dat heel geleidelijk aan steeds meer kennis wordt opgedaan. Het betreft een zo te zien gedegen onderzoek in een ziekenhuis op enerzijds de IC met Covid19 patiënten, en anderzijds een gewone Covid19 afdeling. In de IC omgeving werd het virus sterker aangetroffen dan op de andere afdeling, maar in beide was het nadrukkelijk aanwezig op voorwerpen, vloeren en in de lucht. De vraag is in hoeverre de resultaten iets zeggen over de situatie buiten het ziekenhuis, onder mensen met weinig of geen symptomen. Maar het is goed mogelijk dat de bewering van velen (ook deskundigen) dat 1,5 meter afstand houden tot andere mensen genoeg is, niet
altijd waar hoeft te zijn. Bij mensen die hoesten, snotteren en niezen blijf ik daarom voorlopig op een wat grotere afstand en met hen verblijf ik liever niet binnen in één ruimte, en als ik zelf weer eens een hooikoortsaanval krijg blijf ik ook weg.
Onderaan het artikel wordt als conclusie gesteld: "the SARS-CoV-2 aerosol distribution characteristics in the GW indicate that the transmission distance of SARS-CoV-2 might be 4 m."
Een paar regels verder staat: "Our study has 2 limitations. First, the results of the nucleic acid test do not indicate the amount of viable virus. Second, for the unknown minimal infectious dose, the aerosol transmission distance cannot be strictly determined."
Ik vind het zeer te prijzen dat de schrijver van dit artikel zelf aangeeft nog twijfels te hebben over wat de toch duidelijke resultaten van zijn onderzoek in de praktijk waard zijn.
Iets wat me opvalt is dat dit onderzoek aantoont dat zich op voorwerpen als deurknoppen, computermuizen etc. veel Covid19 kan bevinden. Maar uit het onderzoek dat in de duitse regio Heinsberg wordt uitgevoerd, zou blijken dat bijvoorbeeld deurknoppen ongevaarlijk zijn:
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20200401_049 ... voorwerpen
Laten we hopen dat hier nog meer duidelijkheid over komt.
Hans