door
Flix » wo 08 apr, 2020 17:06
Gisteren, geheel tegen mijn principe in, een lange fietstocht gemaakt. Wel verbonden aan de een hulpvraag van mijn moeder, dus dat was de bestemming, en de fiets het middel, ipv trein of auto.
Wat me wel leerde dat het 'blijf thuis' zeer goed wordt opgevolgd. De rust in veel dorpen en stadjes was meer dan opmerkelijk. Ik was in veel dorpen zo'n beetje de enige zichtbare ziel, vooral in de avond. Alleen in de middag waren er op bepaalde plekken relatief veel wandelaars, joggers en fietsers aanwezig.
Nu begrijp ik best dat er mensen zijn die geen tuin hebben, dat er -recreatief- even uit moeten, wat ook 'mag'. Maar al die sport-fietsers?
Ik realiseerde me, rijdend door al die lege plekken in NL, dat de oorzaak van het langzaamaan onder controle krijgen van deze pandemie, mogelijk ligt in deze sociale houding van praktisch de gehele NL bevolking. Ik voelde me dan eigenlijk ook schuldig en misplaatst; instinctief voelde ik dat het nu even geen tijd is voor een recreatieve rit zoals ik gewend ben. Door zelf buiten te genieten, had ik het gevoel dat ik de mensen die nu deze vrijheid wel opgeven, tekort doe.
Dus ik vind die stoere verhalen van Bert van Sprang, die het blijkbaar allemaal niet voor hem vindt gelden, nu nog meer écht fout; en ik hoop dat veel mensen hem erop aan spreken. Eerder is verwezen naar de foute toonzetting hiervan, maar nu gaat het ons allemaal aan, en is het gedrag van andere mensen direct van invloed op ieders eigen leven, en onze gezamenlijke toekomst.
Overigens heb ik een stuk met de trein afgelegd, vanwege het niet meer varen van een pont in de avond. Ik werd dan ook prompt aangesproken door de conducteur, die aangaf dat de NS niet rijdt voor recreanten zoals ik, maar voor essentiële beroepsbeoefenaars. Daar kun je van alles van vinden, maar ik vond het best mooi dat er op gelet wordt.