Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Het zal vaak lastig zijn om de oorzaak vast te stellen omdat er ook zonder corona elke dag zo'n 400 mensen in Nederland sterven. Zonder test zal het dan heel vaak onmogelijk zijn om te bepalen of corona het sterven bespoedigd zal hebben.
Hierdoor is het niet te voorkomen dat we niet alleen nu, maar ook uiteindelijk van ruwe schattingen moeten uitgaan.Leon schreef: ↑vr 03 apr, 2020 13:12Het zal vaak lastig zijn om de oorzaak vast te stellen omdat er ook zonder corona elke dag zo'n 400 mensen in Nederland sterven. Zonder test zal het dan heel vaak onmogelijk zijn om te bepalen of corona het sterven bespoedigd zal hebben.
Wat wel goed mogelijk is, is om de totale hoeveelheid overledenen bij te houden, zodat je naderhand kunt zien hoeveel oversterfte er is geweest, en of er na de epidemie ondersterfte optreedt. Maar zelfs dat is geen strakke analyse omdat sterftecijfers altijd flink fluctueren. Zie de onderstaande grafiek met sterftegegevens. (Bron: AD: https://www.ad.nl/binnenland/cbs-vermoe ... ~a2b1c2cb/)
https://images2.persgroep.net/rcs/gUfiB ... uality=0.9
Precies. In het algemeen verbaas ik me over de snelheid waarmee velen conclusies trekken op basis van dagkoersen. Zelfs al zouden de registraties in al die landen wel betrouwbaar zijn, dan nog hebben we te maken met momentopnamen. De verhoudingen in oa sterftecijfers tussen alle landen kunnen over een paar weken finaal door elkaar geschud zijn. Niet alleen de registraties, maar ook de werkelijke situatie. Hierbij kan het kwaliteitsverschil van de gezondheidszorg ook een grote rol spelen. Er zijn landen op de wereld waar praktisch geen beademingsapparaten aanwezig zijn en praktisch geen beschermingsmaterialen. Het verloop van de epidemie zal in die landen anders zijn en misschien helemaal niet de modellen volgen van de westerse landen. Waar wij in Nederland bang zijn voor de 2401ste IC patiënt, heeft de 1ste ernstige patient in een arm land meteen al een kleinere kans om te overleven, en een grotere kans om zorgmedewerkers en/of andere mensen te besmetten.
Precies dit!nicolevelo schreef: ↑vr 03 apr, 2020 13:58Het belangrijkste op dit moment is de bezetting van het aantal ziekenhuisbedden onder controle houden en meer bepaald in de IC-afdelingen. Alle andere cijfers zijn ondergeschikt hieraan, en leiden zoals eerder gezegd tot speculaties allerhande.
Alleen al uit respect voor allen in de zorgsector en aanverwante sectoren, die zich te pletter werken op dit moment is het volgen van de richtlijnen voor iedereen must, of een kwestie van 'citizenship' zoals Harari het formuleerde.
Dat is ook een belangrijk punt waarom het ene land het andere niet is.
Juist. Toch zie je hier de grootste interpretatieverschillen mbt de richtlijnen, alleen al als het om fietstochtjes gaat. Dit variëert van "als je door rustig gebied fietst en afstand houdt is er volgens de richtlijnen geen gevaar" tot mensen die zeggen "je moet van de richtlijnen thuisblijven en ik hoop dat je anders een boete krijgt."nicolevelo schreef: ↑vr 03 apr, 2020 13:58Het belangrijkste op dit moment is de bezetting van het aantal ziekenhuisbedden onder controle houden en meer bepaald in de IC-afdelingen. Alle andere cijfers zijn ondergeschikt hieraan, en leiden zoals eerder gezegd tot speculaties allerhande.
Alleen al uit respect voor allen in de zorgsector en aanverwante sectoren, die zich te pletter werken op dit moment is het volgen van de richtlijnen voor iedereen must, of een kwestie van 'citizenship' zoals Harari het formuleerde.
Edwin* schreef: ↑vr 03 apr, 2020 13:50Ik blijf zoveel mogelijk thuis.
Dat wil dus zeggen: niet fietsen... althans niet voor mijn plezier. Allereerst omdat de oproep is om zoveel mogelijk thuis te blijven.
De ruimte die de overheid geeft om dan toch naar buiten te kunnen gaan (want zoveel mogelijk thuis blijven blijkt een rekbaar begrip) benut ik vooralsnog niet vanwege de gene die ik daarbij voel ten opzichte van al het medisch personeel, wat al wekenlang opgesloten is in de ziekenhuizen om patiënten met man en macht te verzorgen (beter proberen te maken), ingepakt is in beschermende pakken, maskers, handschoenen draagt, etc.
Ook zou ik me gegeneerd voelen ten opzichte van mijn kapper, die zich geen raad weet, zijn huur moet door blijven betalen, zijn personeel moet betalen, zelf geen inkomen meer heeft, etc. en ondanks de hulp vanuit de overheid grote financiële zorgen heeft. En dan kom ik vrolijk langs fietsen zeker?
En zo zijn er nog meer mensen die hierdoor getroffen worden. Vooralsnog ziet het er gelukkig naar uit dat mijn werk en inkomen in beperkte mate last zal krijgen van deze tijd.
Persoonlijk heb ik er moeite mee om vrolijk rond te gaan fietsen. Plezier kan ik daar niet aan beleven.
Ik hoop daarom dat iedereen een beetje gepast met de situatie omgaat. Er zijn al genoeg jaren verstreken van onbezorgd en onbevangen kunnen rond fietsen en hopelijk komen die er voor iedereen weer snel. Maar nu is het even anders....
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b1165865/
Precies. Uiteindelijk gaat het erom dat we elkaar zo min mogelijk besmetten. Mijn laatste (noodzakelijke) bezoek aan de supermarkt vond ik - ondanks de gereinigde winkelwagentjes - een veel groter besmettingsrisico inhouden dan mijn laatste (niet noodzakelijke) fietstochtje door de Bollenstreek. In de supermarkt bevond ik mij ondanks het rustige tijdstip onvermijdelijk af en toe secondenlang binnen 1,5 m afstand van vakkenvullers en andere klanten. Het viel mij ook op dat de vakkenvullers onderling vaak erg dicht bij elkaar stonden voor een gezellig babbeltje. Als ik tijdens mijn laatste fietstochtje al in de buurt van een andere fietser kwam, duurde dat maar een fractie van een seconde. Verder zullen virussen in de buitenlucht snel verwaaien, terwijl ze in een winkel langdurig blijven hangen.javb2812 schreef: ↑vr 03 apr, 2020 14:19Juist. Toch zie je hier de grootste interpretatieverschillen mbt de richtlijnen, alleen al als het om fietstochtjes gaat. Dit variëert van "als je door rustig gebied fietst en afstand houdt is er volgens de richtlijnen geen gevaar" tot mensen die zeggen "je moet van de richtlijnen thuisblijven en ik hoop dat je anders een boete krijgt."
De keuze voor één van die twee standpunten zegt me eigenlijk niet veel over hoe verantwoordelijk beide groepen nou echt in de praktijk omgaan met het besmettingsgevaar.
Ik zal het mijn eigen kapper eens vragen wanneer ik hem weer zie, mocht ik over een enkele maanden niet gehecht zijn geraakt aan een neo-jaren-’70-kapsel. Hem een beetje kennende, vermoed ik dat hij nu regelmatig op zijn racefiets zit om niet gek te worden van het thuiszitten. Verder denk ik dat hij daarbij wel verstandig te werk gaat en de aanbevelingen van de Fietsersbond in acht neemt.Edwin* schreef: ↑vr 03 apr, 2020 13:50Ook zou ik me gegeneerd voelen ten opzichte van mijn kapper, die zich geen raad weet, zijn huur moet door blijven betalen, zijn personeel moet betalen, zelf geen inkomen meer heeft, etc. en ondanks de hulp vanuit de overheid grote financiële zorgen heeft. En dan kom ik vrolijk langs fietsen zeker?
Plezier is iets persoonlijks. Ik ken ook iemand die zelf nota bene in de gezondheidszorg werkt en juist af en toe een stuk gaat fietsen om haar hoofd even leeg te maken en door dat beetje fietsplezier het werk daarna weer aankan.