De afgelopen week bestond voor mij uit een mix van fietstochtjes in de buurt en een virtuele meerdaagse tocht door Duitsland. Die laatste tocht heb ik in september al echt gefietst en is een onderdeel van een veel langere route waar ik uiteindelijk een fietsgids van hoop te kunnen maken. Vorig jaar ben ik al begonnen met het tekenen van kaartjes voor deze gids in wording. Dat is een bijzonder tijdrovende klus, die bij mijn eerdere gidsen nog door uitgever en vormgever Michaël Wannet werd gedaan. Michaël is helaas niet meer onder ons (zie
dit topic), dus doe ik het nu zelf.
Donderdag was ik de hele dag bezig met het maken van een kaartje + inzet van een aanrijroute naar het centrum van Braunschweig. Kenners zullen direct Michaëls cartografische stijl herkennen. Voor een gedeelte van dit kaartje kon ik gebruik maken van een bestaand kaartje dat Michaël voor de Hanzefietsroute heeft gemaakt. (Die route heb ik volledigheidshalve ook op het bovenste kaartje aangegeven met grijze streepjes).
Vrijdag fietste ik in gedachten weer door de binnenstad van Braunschweig, waar ik een autoluwe route langs zoveel mogelijk historische plekken en monumentale gebouwen heb uitgestippeld. Ook Michaël heeft een kaartje van Braunschweig gemaakt, maar dat was voor mijn route niet geschikt. Daarom heb ik een heel nieuw kaartje getekend, waarop ook plek is voor tramrails, bezienswaardigheden, enkele musea en een drietal supermarkten.
Zaterdag heb ik met Corrie de hele middag over rustige weggetjes door het Groene Hart gefietst.
Zondag zijn we eerst lang thuis gebleven, maar in de late middag en vroege avond hebben we nog 55 km langs de rafelranden van Zoetermeer tot aan de Rottemeren en weer terug gefietst. Vanaf 5 uur was het overal heerlijk rustig.
Maandag hoefde Corrie niet naar haar werk en zijn we 's ochtends naar Noordwijkerhout gefietst, waar we koffie in de tuin van kennissen hebben gedronken. Terug door de duinen via Noordwijk en Katwijk, waar het in het weekend druk kan zijn, maar nu niet. Bij elkaar een rondje van 40 km.
Later op de dag ben achter de pc Braunschweig uitgefietst en heb ik kaartje 35 gemaakt.
Dinsdag heb ik verder gewerkt aan de inzet onderin het hierboven getoonde kaartje.
Woensdag was ik de hele dag zoet met kaartje 36 en het inzetje van Königslutter. Voor de verandering laat ik hieronder de hele pagina zien waar dat kaartje komt te staan, compleet met navigatietekst en plek voor een foto.
Voorbij Königslutter moet ik nog veel veldwerk verrichten om een definitieve route vast te kunnen stellen. Ik hoop dat Duitsland deze zomer weer zodanig opengaat, dat buitenlanders daar weer welkom zijn op de campings. Anders kan het nog heel lang duren voordat ik deze route kan voltooien.
Vandaag hield ik het achter de pc niet meer uit, mede vanwege de berichten over het afsluiten van mooie routes tijdens het paasweekend. Dus ben ik vanmiddag naar het stille strand gefietst. Daarover later meer.