Hoi allen,
Ik lees al een tijde mee hier, maar niet echt veel gepost tot nu. Ik ben op zoek naar een aanvulling van mijn Koga Myata roadlady uit 1982, die erg soepel fietst, maar niet meer genoeg is voor langere tripjes en nieuw en langer traject woonwerkverkeer. Net als velen ben ik op zoek naar een "allrounder", die verschillende functies dekt. Een stadsfiets heb ik, ik zoek dus een tweede fiets voor intensiever, sportief gebruik. Liefst eentje die niet té veel weegt (12kg max?), zodat 'ie makkelijk op de trein te tillen is als ik verder van huis wil starten.
Hieronder de checklist:
WAARVOOR WIL JE DE FIETS GAAN GEBRUIKEN?
- woonwerkverkeer (ca. 100 km per weej)
- dagtripjes en fietsweekends (met kamperen, evt stuk trein)
- fietsvakanties (4-10 dagen, kamperend, vnl. Europa)
HOUD JE MEER VAN STEVIG DOORFIETSEN OF VAN RELAXT DE TIJD NEMEN?
Beiden, af en toe stevig op de pedalen - maar vooral gemiddeld en relaxt tempo.
SPORTIEVE ZIT OF LIEVER RECHTOP?
Sportiever is hier meer aangewezen denk ik, omdat ik plan vaak lang (meerdere uren) op de fiets te zitten. Klopt dat?
WIL JE OOK OP ONVERHARD GAAN FIETSEN? HOE ZWAAR ONVERHARD IS DAT?
Af en toe. Niet zwaar onverhard, meer wat je onderweg tegenkomt aan bossen, parken, grindweggetjes, modder etc.
WAAR GAAN DE VAKANTIES NAAR TOE en WAT VOOR VAKANTIES WORDEN DAT?
Europa vnl. En dan vooral plekken met niet te veel klimstukken - dus vooral lang en plat fietsen.
Vnl. kampeertochten. Bagage ca. 12 kg
JE LICHAAMSLENGTE en -GEWICHT
167-168 cm en 52 kg (vrouw)
WAAR WOON JE? (REGIO, GROTE STAD OF PROVINCIE IS VOLDOENDE)
Antwerpen
WAT IS JE BUDGET?
1000-1700 EUR
WIL JE OOK EEN TWEEDEHANDS FIETS OVERWEGEN?
Ja hoor
HEB JE BEPAALDE FIETSEN OP HET OOG?
- Specialized Sirrus EQ (hybride, maar kan ik hier ook mee op fietsvakantie?)
- Surly Ogre
- Surly LHT
- Cannondale Topstone
- Kona Rove st,
- Genesis Croix de fer
- Triban gravel (decathlon)
- Sonder Camino
- Cube Nuroad Pro
- Trek 520
- Salsa Marrakesh
Ik heb een lichte voorkeur voor gravelbike-type, omdat ik die in lichte setup kan gebruiken voor weekend-tochtjes, maar ook zwaarder kan beladen indien nodig. En met dikkere banden en meer draagkracht dan een racefiets. Bikepack-methode van bagage vastmaken in frame spreekt me erg aan. Ik reis sowieso al relatief light. Maar ik kan me daar ook nogal op blindstaren, ben dus erg op zoek naar advies en een reality check. Wat voor type fiets beantwoordt best aan de noden en welke modellen komen in aanmerking? Tips welkom. Ook een lichte voorkeur voor Belgische/Nederlandse of zo dicht bij huis mogelijke merken, maar voorlopig vind ik enkel bij Trek een goede optie (trek 520).
Een specifieke vraag daarbij is alvast: sommige merken brengen specifieke vrouwenmodellen uit van gravelbikes (bv. Canyon, Cannondale), anderen doen dat niet. Is het echt een groot verschil, of kan je al verder met een kleinere maat frame in zgzgd. 'mannenmodel'?
Nog een vraag: ik heb totnogtoe steeds vrij rechtop gezeten, m.u.v. koersfiets vroeger. Moet je als vrouw op dingen letten als je specifiek voor een sportievere zit kiest, ook voor woonwerkverkeer? Is dit aan te raden?
En als laatste: ik kijk nu naar zowel stalen als alu frames. Beiden goede opties?
Veel vragen sorry! Merci alvast!
Ik lees al een tijde mee hier, maar niet echt veel gepost tot nu. Ik ben op zoek naar een aanvulling van mijn Koga Myata roadlady uit 1982, die erg soepel fietst, maar niet meer genoeg is voor langere tripjes en nieuw en langer traject woonwerkverkeer. Net als velen ben ik op zoek naar een "allrounder", die verschillende functies dekt. Een stadsfiets heb ik, ik zoek dus een tweede fiets voor intensiever, sportief gebruik. Liefst eentje die niet té veel weegt (12kg max?), zodat 'ie makkelijk op de trein te tillen is als ik verder van huis wil starten.
Hieronder de checklist:
WAARVOOR WIL JE DE FIETS GAAN GEBRUIKEN?
- woonwerkverkeer (ca. 100 km per weej)
- dagtripjes en fietsweekends (met kamperen, evt stuk trein)
- fietsvakanties (4-10 dagen, kamperend, vnl. Europa)
HOUD JE MEER VAN STEVIG DOORFIETSEN OF VAN RELAXT DE TIJD NEMEN?
Beiden, af en toe stevig op de pedalen - maar vooral gemiddeld en relaxt tempo.
SPORTIEVE ZIT OF LIEVER RECHTOP?
Sportiever is hier meer aangewezen denk ik, omdat ik plan vaak lang (meerdere uren) op de fiets te zitten. Klopt dat?
WIL JE OOK OP ONVERHARD GAAN FIETSEN? HOE ZWAAR ONVERHARD IS DAT?
Af en toe. Niet zwaar onverhard, meer wat je onderweg tegenkomt aan bossen, parken, grindweggetjes, modder etc.
WAAR GAAN DE VAKANTIES NAAR TOE en WAT VOOR VAKANTIES WORDEN DAT?
Europa vnl. En dan vooral plekken met niet te veel klimstukken - dus vooral lang en plat fietsen.
Vnl. kampeertochten. Bagage ca. 12 kg
JE LICHAAMSLENGTE en -GEWICHT
167-168 cm en 52 kg (vrouw)
WAAR WOON JE? (REGIO, GROTE STAD OF PROVINCIE IS VOLDOENDE)
Antwerpen
WAT IS JE BUDGET?
1000-1700 EUR
WIL JE OOK EEN TWEEDEHANDS FIETS OVERWEGEN?
Ja hoor
HEB JE BEPAALDE FIETSEN OP HET OOG?
- Specialized Sirrus EQ (hybride, maar kan ik hier ook mee op fietsvakantie?)
- Surly Ogre
- Surly LHT
- Cannondale Topstone
- Kona Rove st,
- Genesis Croix de fer
- Triban gravel (decathlon)
- Sonder Camino
- Cube Nuroad Pro
- Trek 520
- Salsa Marrakesh
Ik heb een lichte voorkeur voor gravelbike-type, omdat ik die in lichte setup kan gebruiken voor weekend-tochtjes, maar ook zwaarder kan beladen indien nodig. En met dikkere banden en meer draagkracht dan een racefiets. Bikepack-methode van bagage vastmaken in frame spreekt me erg aan. Ik reis sowieso al relatief light. Maar ik kan me daar ook nogal op blindstaren, ben dus erg op zoek naar advies en een reality check. Wat voor type fiets beantwoordt best aan de noden en welke modellen komen in aanmerking? Tips welkom. Ook een lichte voorkeur voor Belgische/Nederlandse of zo dicht bij huis mogelijke merken, maar voorlopig vind ik enkel bij Trek een goede optie (trek 520).
Een specifieke vraag daarbij is alvast: sommige merken brengen specifieke vrouwenmodellen uit van gravelbikes (bv. Canyon, Cannondale), anderen doen dat niet. Is het echt een groot verschil, of kan je al verder met een kleinere maat frame in zgzgd. 'mannenmodel'?
Nog een vraag: ik heb totnogtoe steeds vrij rechtop gezeten, m.u.v. koersfiets vroeger. Moet je als vrouw op dingen letten als je specifiek voor een sportievere zit kiest, ook voor woonwerkverkeer? Is dit aan te raden?
En als laatste: ik kijk nu naar zowel stalen als alu frames. Beiden goede opties?
Veel vragen sorry! Merci alvast!