Terra schreef: ↑di 31 mar, 2020 12:09
Leon schreef: ↑di 31 mar, 2020 12:01
Ruud-H schreef: ↑di 31 mar, 2020 10:55
In die tijd had ikzelf Vredestein banden op mijn mountainbike in de breedte 1,9 inch (omgerekend 48 mm). De geschiedenis lijkt zich te herhalen.
Wat zich alsmaar herhaalt zijn de vruchteloze pogingen te ontsnappen aan een optimum voor een fiets waar je min of meer overal maar toch vlot mee kunt fietsen, dat al 100 jaar geleden al duidelijk was.
Fietsen over een spoorrails heeft wel iets van een ontsnapping inderdaad.
Voor het fietsen over spoorrails bestaat al geruime tijd een tamelijk optimale oplossing.
Een rail-fiets, ook wel "draisine" genoemd, en daarmee helemaal terug naar de roots van de fiets.
En dan de ontsnappende herhalingen:
In mijn (jonge) jeugdjaren had een optimale fiets 26 x 1
3/8 of 28 x 1
1/2 banden.
Smaller was voor de toen zeldzame "racefiets", en breder ... dat zag je ook wel, dat was een "Duitse" fiets (o ja, op een bakfiets en een tandem, daar zaten ook dikkere banden op).
We hadden een buurman met zo'n "Duitse" fiets .... daar reed je niet op als weldenkend mens, want zulke dikke banden die hoorden op een step, of kruiwagen en niet op een fiets.
Er is sindsdien veel veranderd - qua banden leek het eerst niet smal genoeg te kunnen, en daarna weer niet breed genoeg - belangrijker is dat de banden zelf heel veel beter zijn: lek is zeldzaam, "canvas-breuk" komt hoegenaamd niet meer voor, slijtage is ook veel minder etc etc. Het principe van de fiets zelf is echter nog maar weinig veranderd.