Flix schreef: ↑zo 29 mar, 2020 11:46
Er was op 8 maart genoeg reden -voor mij iig- om niet aan deze processie in de Oekraïne deel te nemen.
Precies.
Wij waren vanaf half februari in NO-Frankrijk, en namen op 1 maart deel aan een wandeling die ik ruimschoots eerder al had voorbereidt - ik had onderweg ook nog wat toelichting te geven. Na die wandeling was er nog een gezamelijke maaltijd, en daar namen we ook aan deel.
Ik, wij, en eigenlijk iedereen was toen al extra voorzichtig mbt de directe contacten, en de onderlinge afstanden werden toen al wat groter gehouden .... en ook was er bij ons, maar minstens ook onder een deel van de deelnemers al het gevoel "Is dit wel veilig?".
Nu ging dit dus om een nogal lokale activiteit, en dus ook niet erg grootschalig, en op een moment dat de omvang en impact van de uitbraak in Europa (voor ons) nog niet echt duidelijk was ... toch was er al verstandige bezorgdheid bij slechts beperkt geïnformeerde burgers.
Naar mijn gevoel hadden de beter geïnformeerden in de loop van februari al alert moeten zijn, en zeker eind februari of minstens op/rond 1 maart al dringende waarschuwingen (en eventueel ook al beperkingen) moeten uitvaardigen (zo als bijv. die Salon d'Agriculture dan toch de laatste dag vervroegd dicht ging).
Het is allemaal hind-sight, dat is waar, maar het is inmiddels ook al recente historie, met vaststaande feiten: Er waren eind februari al serieuze waarschuwingen. Die waarschuwingen waren er zeker voor de beter geïnformeerden die mensen wiens vak het is om over onze gezondheid te waken.
Betrof het het weer of een stormvloed dan was er tijdig een weeralarm of een stromvloedwaarschuwing afgegeven, daar hebben we geleerd dat het veiliger is beter een keertje te voorzichtig te zijn ... hopelijk was dit een les (een harde les, dus met het risico dat men straks zegt: het was slechts een uitzondering).