door
Revanho » za 21 mar, 2020 15:58
Martin E. van Doornik schreef: ↑za 21 mar, 2020 14:22
In de jaren '40 was alles op de bon, net als de benzinebonnen in 1973. Zal er toch ook niet van komen?
Er is op dit ogenblik geen enkel fundamenteel probleem met de winkelbevoorrading, dus zo ver is het nog lang niet en zal er waarschijnlijk ook niet komen.
Maar diverse winkel in België hebben wel 'verkoopslimieten' vastgelegd, soms voor specifieke producten (maximaal 1 pak toiletpapier), soms algemeen (max. 6 dezelfde producten). Ook zijn alle acties (kortingsbonnen, 1 kopen, 1 gratis, …) voorlopig opgeschort.
Dit alles om het hamsteren (dat extreme vormen had aangenomen) tegen te gaan en er voor te zorgen dat er voor iedereen wat is. Vooral voor mensen die wel nog naar herk moeten en pas 's avonds konden winkelen was dat hamstergedrag heel problematisch. Die regels zijn er dus zuiver gekomen vanwege het idioot gedrag van een deel van de bevolking.
Daarnet ben ik gaan winkelen, Ik heb het op zaterdag nog nooit zo rustig geweten in een supermarkt. Want al die hamsteraars zitten nu natuurlijk met voorraden (niet bederfbare waren) waar ze een tijd met toekomen. Het enige wat niet te krijgen was, was toiletpapier (maar mijn voorraad is normaal en niet problematisch) en de keuze melk was ook beperkt (maar wie heeft er 20 soorten melk nodig?).
Iedereen hield wel netjes afstand, en er mocht niet met cash geld betaald worden.