Ik zit erover te denken een nieuwe (mag ook 2e hands) elektrische reisfiets te kopen met alles erop en eraan. De nieuwprijs hiervan is flink hoog en ik vroeg mij daarom af of iemand in kan schatten wat het verschil is tussen nieuwprijs en "zelfbouw" prijs.
Wellicht kan het op de volgende manier aangegeven worden:
Ik zal zelf intussen ook op zoek gaan en bevindingen zo mogelijk hier plaatsen.
Waar ik in dit geval naar kijk is het beste van het beste, met degelijkheid voorop. Gewicht is voor mij niet zo van belang (dus exotisch carbon en titanium e.d. niet nodig). Voorbeeld voor het idee van waar ik ongeveer naar zoek: elektrische idworx met motor/generator in achterwiel, aandrijfriem, goede kwaliteit schijfremmen/riemen/banden, pinion P1.18, stekkerloze dynamo in voorwiel en ga zo maar verder. Nieuw zou de fiets zo'n 9000 EUR kosten volgens de idworx website. Dat is me net "iets" te veel, maar als ik hem voor de helft of minder zelf kan bouwen zou ik het overwegen. En ja, ik denk dat ik technisch genoeg ben aangelegd. Zelfs een versnellingsbak openhalen en reviseren zou moeten lukken (maar liever niet natuurlijk).
Wellicht kan het op de volgende manier aangegeven worden:
- Als de volledig afgemonteerde nieuwprijs 100 % is dan is:
Zelfbouw met meeste onderdelen zelf nieuw ingekocht ongeveer: xx % (dit is dus mijn vraag)
Zelfbouw met de meeste onderdelen zelf 2e hands ingekocht (zelf revisie doen): xx % (ook mijn vraag)
Ik zal zelf intussen ook op zoek gaan en bevindingen zo mogelijk hier plaatsen.
Waar ik in dit geval naar kijk is het beste van het beste, met degelijkheid voorop. Gewicht is voor mij niet zo van belang (dus exotisch carbon en titanium e.d. niet nodig). Voorbeeld voor het idee van waar ik ongeveer naar zoek: elektrische idworx met motor/generator in achterwiel, aandrijfriem, goede kwaliteit schijfremmen/riemen/banden, pinion P1.18, stekkerloze dynamo in voorwiel en ga zo maar verder. Nieuw zou de fiets zo'n 9000 EUR kosten volgens de idworx website. Dat is me net "iets" te veel, maar als ik hem voor de helft of minder zelf kan bouwen zou ik het overwegen. En ja, ik denk dat ik technisch genoeg ben aangelegd. Zelfs een versnellingsbak openhalen en reviseren zou moeten lukken (maar liever niet natuurlijk).