Dag Tom,
Vergeef me als ik me zo hier en daar teveel op detail-niveau begeef, staat het je niet aan dan sla je het over.
Als je "achterlangs" bij ± Regniowez Frankrijk binnenkomt kom je direct in een stukje "leeg land", zeker weet ik het niet, maar wellicht is de enige "economische impuls" daar nog het geld dat met de tweede huisjes van de EU-elite (en Hollanders etc) daar binnenkomt
(als ik me niet vergis had Bolkestein daar "om de hoek" ook een buitenhuis, tijdens een Franse protest-actie is hij nog eens van water en licht afgesloten door stakers die even de handen uit de mouwen staken).
Dan iets verderop: Je zou kunnen overwegen om bij Charleville-Mézières even het fietspad langs het kanaal te volgen en dan langs het Canal des Ardennes omhoog (als je niet bang bent voor een stukje tous-chemins kan je door de tunnel langs het kanaal).
Net voor je van de Maas afbuigt heb je bij Vrigne-dorpjes nog een hoekje met verloren gegane kleinschaliger staal-industrie.
Het kanaal volgend kom je in Le Chesne, kapot gebombardeerd en weer opgebouwd ... en een voorbeeld van het hier heeft de tijd en economie sinds de wederopbouw stil gestaan. Vanaf Le Chesne is het heel mooi langs het kanaal fietsen, je komt dan iets westelijker langs de Aisne uit .... dat hoeft geen bezwaar te zijn, de oostrand van het rijkere bekken van Parijs is echt een "randgebied".
Volg je de Aisne omhoog dan kom je eventueel ook nog door Snte Menehould ... waar de gemeente liever geld uit gaf aan het lokale zwembad als aan de spoorwegverbinding tussen Chalons en Verdun
(op het traject in het Argonner-heuvelland reed die trein overigens ook tergend langzaam, je hoorde de rails onder de wielen verkruimelen, wenste de trein terreinbanden toe ... en als je een beetje doorfietste ging je sneller).
Dan even een grote stap: Als je iets eerder van de Marne afslaat dan kan je Colombey-les-2-Eglises aandoen, een aandoenlijk De Gaulle bedevaartsoord.
Vervolgens weer een grote stap: Vanaf Chatillon-en-Bazois is wellicht het Canal du Nivernais wel een prettige afwisseling.
Je komt dan even door een stukje bucolisch landschap ... en het fietst prettig ... richting Loire wordt het dan weer "gewoner".
Als je dan de Loire stroom op zou volgen kom je rond het "knooppunt" bij de Besbre nog een staartje van het staal-bekken bij Monceau-les-Mines/Le Creusot tegen. Fiets je daarna de vallei van de Besbre omhoog dan kom je door een regio waar je (naar verluid) 's ochtends niet met grote bankbiljetten moet betalen omdat er dan nog niet voldoende wisselgeld is, een regio waar je op straat ook een hoog aandeel auto's ziet van het vorige en voor-vorige model.
Dan als je in Auvergne terecht gekomen bent zie ik dat je de Alagnon niet volgt: is dat met opzet? Een langer eind door de vallei is daar best comfortabel.
En als een voorlopig tenslotte eindig je in Puigcerda via een klim door de vallei van de Tet. Die klim is erg zwaar (of je moet het gele treintje nemen). Sla je eerder af (de vallei van Fenouillet/Fenouilledes, of je neemt eerder eerst een stukje Canal du Midi - dat kan dan tot Carcassonne) en dan richting Axat dan maak je een klim in etappes. Je komt dan wellicht over het Plateau de Sault, een "voorbeeld" van een gebied waar het net iets beter gaat (want een vruchtbaar plateau) maar ook niet geweldig (want toch nogal geïsoleerd). Kom je langs Limoux dan zie je ook die halverwege-wereld: De zoete prikwijn van Limoux is fameus, maar levert toch niet echt veel op, en dus zijn de tegenstellingen groot. Dorpjes met enkele tientallen inwoners, en dus blij met ongeveer iedere "impuls", zelfs al is dat dan een tweede huis.
De finale klim vanaf Ax-les-Thermes richting Puigcerda kan je dan overigens met de gewone trein doen.
Zowel dat gele treintje als de hoofd-lijn naar Latour du Carol/Enveigt zijn van die ieder jaar weer bedreigde "antennes".
Puigcerda is overigens natuurlijk geen typisch Spanje. Om te beginnen Catalonië, en dus sowieso al een stuk rijker, en door zijn ligging (in de wat verdere achtertuin van Barcelona) ook nog eens goed bevoordeeld.
Doe er je voordeel mee, en succes met de verdere planning.