fud0 schreef: ↑za 14 dec, 2019 11:08
Er moet dan minimaal een 50 band op een 28" velg. Ik had al wel eens zoiets gehoord dat je idd. een wiel kunt 'upgraden' naar 29" met simpel een dikke band.....
Daar komt het idd wel op neer, maar als je weet
WAAROM men 29" (recent !) bedacht heeft wordt de materie meteen heel duidelijk:
Vroeger was een fietsrem een remblok dat je tegen het buitenbandloopvlak duwde, dus
niet tegen de velg. Daardoor werd de
buitenomtrek van een band het belangrijkste
vwb het passen van een wiel in een frame(+ rem).
Een band van
35 a 40 mm heeft de buitenomtrek van ongeveer 28 " terwijl
de velg een buitendiameter heeft van 622 mm. (Daardoor is dus een 28" 23 mm raceband
in feite geen 28" maar eerder een 26" band )
Die 28" is dus oorspronkelijk de REMBLOK-passingmaat.
Een 29" band (wiel) heeft ook weer die 622 velg maar dan met een dikkere band
waardoor de buitendiameter (van het loopvlak/wiel), de remblokpassingmaat,
ongeveer 29" wordt.
Eigenlijk is het dus complete marketing/onzinbenaming want we werken niet meer
met een remblok op een buitenband. We hadden trouwens al een naam voor de
dikkere band : balloon band.
Lichte velgen zijn duur. Zwaardere (dwz iets minder lichte) alu velgen zijn aanzienlijk
sterker en aanzienlijk goedkoper en daardoor 1e keus tbv trekking of gravelracer.
Om een lang verhaal kort te maken: de ONGEBUSTE (!), bijvoorbeeld Ryde/ Andra,
velgen zijn de optimale velgen.
Busjes hebben namelijk slechts 1 doel: het maakt het wielbouwen/spaken wat makkelijker
doordat nippels wat makkelijker draaien op een stalenbusje dan op alu.
Echter de busjes voegen gewicht toe aan een velg en maken een velg niet sterker maar
verzwakken juist de velg omdat tbv die busjes grotere gaten in een velg geboord moeten worden.
Voor trekking/gravelracer heeft Ryde diverse velgen; de max belasting en max spaakpanningen
staan erbij en idd hoe zwaarder de velg hoe beter belastbaar/duurzamer.
https://www.ryde.nl/rims
Maar wellicht kan je beter/makkelijker
weer de originele type WTB velg gebruiken want
de afbeelding van de doorsnede van die velg laat wel een velgbusje zien (waar ik dus geen
fan van ben) maar de velg is op die plek wel weer mooi stevig verdikt.
Overigens, omdat het gaat om een fiets met relatief goedkoop Tiagra materiaal is de kans
groot dat ook de afmontage, incl wielbouw, relatief goedkoop was waardoor er geen sprake/tijd
was mooie gelijkmatige spaakspanning en dat DAARDOOR 1 spaak te veel spanning kreeg
waardoor de velg wat ging scheuren.
Weet je trouwens wel zeker dat het om 28 spaken gaat want zowel Tiagra naven als
de genoemde WTB velgen zijn 32 of 36 gaats.
https://www.chainreactioncycles.com/ee/ ... prod155153
https://www.planetx.co.uk/i/q/RIWTBSX/wtb-sx-rim