Leon schreef: ↑di 10 dec, 2019 16:00
Fotografie en filmen zijn bedrieglijke media.
Ik geef het toe, mijn bijdrage was een test om te checken of ironie ook werkt zonder ironie-tekens.
Ik heb in de zgn. beeldende media gewerkt. Ik was toen altijd blij dat de meeste mensen dat niet gedaan hebben. Ze zouden nog weinig geloven wat hen vanop het scherm bereikt. Niet dat beelden altijd liegen, maar laat het me zo zeggen: de indruk die beelden wekken, vertellen zeer weinig of niets over de manier waarop deze tot stand gekomen zijn.
Kinderen zouden in het basisonderwijs moeten leren dat reality-shows in hoge mate
scripted zijn. Een
crew naar een eiland sturen kost vele duizenden euro's per dag; je wilt niet dat er drie dagen niks gebeurt wat kan uitgezonden worden.
Ik heb familie die onder de indruk was van een of ander programma over een kerel die gewapend met een meter touw en een scheermesje of iets dergelijks wekenlang kon overleven op hagedissen of iets dergelijks, enzovoort.
Ik vroeg dan wel eens: "En wat aten de cameravrouw, de geluidsman, de regisseur en de regie-assistent?"
"Huh? Camera?"
Wat ze dan weer niet geloofden, was dat ik in een museum de schedel van Harry Mulisch gezien had van toen hij twaalf was. Dat kon niet, vonden ze.