Dat is dan nog zonder de ketting naar het achterwiel, toch?
Dit om het rendement van deze aandrijving te kunnen vergelijken met de bekende plaatjes die je vindt als je zoekt op Wirkungsgrad Rohloff.
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Dat is dan nog zonder de ketting naar het achterwiel, toch?
Echt nieuwe dingen worden haast niet meer uitgevonden; vwb auto's zijn de meeste fundamentele patenten ontstaan tussen 1915 en 1940. Voor fietsen zijn de meeste patenten ontstaan (in de USA) voor 1900. Zie het boek 'The Dancing Chain' van Frank J. Berto.
In dat licht vindt ik de titel van het patent, "Sliding component and bicycle transmission device" wel wat gekleurd. De journalistiek van de bladen springt daar meteen bovenop en verliest in zijn enthousiasme uiteraard alle nuance en de hoeraverhalen gaan gezwind de wereld over.
Graag to the point blijven Leon want "Sliding component and bicycle transmission device" is concreet de titel van het Shimano patent waar deze draad mee gestart is en iedereen kan zodoende de direct gegeven link er op naslaan. De patent titel dekt de lading, is geen media/marketing- maar patentadvocaten/techneuten-taal en die mensen weten vrij goed waar ze het over hebben en zullen geen kleurpotloden gebruiken .
Het is interessant om te speculeren waarom Shimano 3 kettingen gebruikt: 2 in de versnellingsbak en 1 van de versnellingsbak naar het achterwiel (kan natuurlijk ook een riem zijn). Je kunt de omvang van de bak wel ongeveer afschatten aan de cranks : ca. 35 cm bij 25 cm. Veel groter dan een Pinion.Roadster schreef: ↑ma 18 nov, 2019 12:41...
Shimano gebruikt dus 3 kettingen en dat is gewoon te veel en vandaar, mag je aannemen, dat ze zijn gaan zoeken naar optimale smering. Enfin, deze nieuwe gearbox van Shimano is op papier al de grootste fietsrevolutie sinds het ontstaan van de MTB. Zinvol voor de gewone 2-wieler ? Zeker niet.
Volgens de overlevering kreeg hr Rohloff kreeg het idee voor de Rohloff naaf toen hij op het strand fietste, en vastliep in het zand.
Niet de geëxtrudeerde aluminium holkamervelgen? Zonder hydraulische schijfremmen kan ik prima; zonder versnellingsnaaf ook, maar met de sterke velgen ben ik toch wel erg blij.
Mmmm, revoluties in de fietswereld, bestaan die nog?
Inderdaad! Iemand die er dieper in is gedoken dan anderen.
Geëxperimenteerd met.. Maar kennelijk was het omzetten van de bekende technologie van auto's en motoren nog niet zo gemakkelijk. De eerste hydraulische schijfrem op een fiets die je in de winkel kon kopen kwam pas in 1997 !
Ik denk dat de grote omwentelingen meer hebben te maken met kleine aanpassingen aan grote ideeen.